RISK INDICATORS FOR CHILD DEVELOPMENT (IRDI) AND LAW 13,438 UNDER THE BIAS OF PSYCHOANALYSIS

Authors

  • José Lucas Marques Duarte Universidade Lasalle http://orcid.org/0000-0003-4367-0736
  • Leslie Tuane Penteado Charqueiro PUCRS
  • Letícia dos Santos Carvalho FTC - Salvador, BA
  • Marcos Rogério dos Santos Souza Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.18316/cippus.v11i1.11015

Abstract

This study on child development risk indicators (IRDI) as an instrument used to prevent psychic risks from the school perspective. It aims to describe the benefits of the application of child development risk indicators (IRDI) provided for in Law 13,438, with a view to preventing risks to the psychic development of children. Its justification is tied to the expressive number of Brazilians who are considered people with disabilities, and that with the application of IRDI, as prevention to psychic risks there may be long-term changes in this statistic. Furthermore, this study is anchored in the authors Kupfer and Bernardino for the concept of child risk indicators (2018), Jerusalinsky and Bernardino in the term psychic malleability (2005) and Winnicott with regard to sufficiently good motherhood. The methodology corresponds to a descriptive qualitative literature review research with the search for journals in the scientific platform Google Scholar scholar with the descriptor "IRDI and Psychoanalysis". The results indicate that, through the application of the IRDI protocol and observation of the 31 risk indicators with a view to the 4 axes, it is possible to establish a roadmap for early interventions regarding prevention. Furthermore, its applicability in the educational area allows children and their families to have the proper referrals for more efficient interventions reducing the risks of child development with psychic impairments.

Author Biographies

José Lucas Marques Duarte, Universidade Lasalle

Psicologia; Educação;

Leslie Tuane Penteado Charqueiro, PUCRS

Possui Mestrado em Serviço Social - PUCRS, Residência em Saúde- UFRGS, Especialização em Educação em Saúde Mental Coletiva - UFRGS, Especialização em Direito Público - Faculdade Legale e graduação em Serviço Social.

Letícia dos Santos Carvalho, FTC - Salvador, BA

Especialista em Supervisão escolar, Gestão pública e Neuropsicologia clínica e institucional, 
Gradada em Letras Português/Inglês pela Faculdade de tecnologia e ciências - FTC/Salvador /BA e Curso Normal pelo Instituto Estadual de Educação General Flores da Cunha.

Marcos Rogério dos Santos Souza, Universidade La Salle

Doutorando em Educação, Mestre em Educação, graduado em Pedagogia e Orientação Educacional, em Psicologia, em História. Especialista em Politicas Públicas e Gestão da Educação, Especialista em Direitos Humanos, Gênero e Sexualidade e membro do Grupo de Pesquisa COMGÊNERO.

Published

2023-08-31

Issue

Section

Artigos