Pandemic and online interactions: Casa da Ciência da UFRJ in the cyberculture

Authors

  • Renata Zappelli Marzullo Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ
  • Ana Carolina de Jesus dos Santos Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ
  • Jeniffer Cavalcanti Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ
  • Letícia Caroline da Silva da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.vi43.11091

Abstract

The COVID-19 pandemic led several services to an adaptation for the virtual format, including museums and science centers. The production of materials that promote dialogues with different segments of society in these spaces goes through a process of reinvention in cyberspace. This dynamic is part of a new modality, Online Museum Education, proposed by Brazilian researchers, that is also discussed by an initiative that brings together museum researchers from Europe and the United States. Many of these spaces find, in digital social media, a possibility to continue dialoguing with the public, even when they are closed for visitation, such as the Casa da Ciência at UFRJ. In this research, we analyzed the Casa's digital social media, with the aim of investigating how educational activities and science popularization have been developed in the pandemic; discussing the potential of the work; and analyzing the reception of the public. Eighteen posts were selected from Facebook and Instagram, between April and December 2020, with the greater engagement, and the comments received were analyzed, according to Bardin (1977). Therefore, Casa da Ciência continued its educational activities and popularization of science through social networks, maintaining contact with the public and expanding the museum's visibility beyond its physical space.

Author Biographies

Renata Zappelli Marzullo, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ

Graduação em Comunicação Visual Design pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2012) e mestrado na Escola Superior de Desenho Industrial / ESDI – UERJ, na linha de pesquisa Design e Tecnologia, pesquisando os campos Design da Informação e Design de Interação.

Ana Carolina de Jesus dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016), cursa mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde na Casa de Oswaldo Cruz - Fiocruz. Pedagoga da Casa da Ciência - Centro cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Jeniffer Cavalcanti, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ

Graduanda em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo e ex-bolsista do Programa de iniciação artística e cultural na Casa da Ciência da UFRJ. E-mail: jenifferscavalcanti@gmail.com

Letícia Caroline da Silva da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UERJ

Graduanda em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda e ex bolsista do Programa de iniciação artística e cultural na Casa da Ciência da UFRJ. E-mail: let-caroline@hotmail.com

Published

2023-08-17

Issue

Section

Dossiê