The descent from the cross iconography in colonial religious painting of Rio Grande Do Sul

Authors

  • Altamir Moreira UFSM

DOI:

https://doi.org/10.18316/1981-7207.15.12

Keywords:

Descent from the Cross, Religious Painting, Iconography

Abstract

It displays some results from a research conducted in 2006 for means the thesis on the iconography related to the theme of Death and Beyond depicted by religious mural paintings in the central region of Rio Grande do Sul along the twentieth century. Delimited by the images cycle related to events that take place after the Crucifixion of Christ, this article develops a descriptive visual approach by reference to the Louis Réau studies to draw up a comparative overview of ways in which certain pictorial Christian's reference were interpreted or taken up to constitute the catholic iconographic repertoire in Rio Grande do Sul, Brazil.

Author Biography

Altamir Moreira, UFSM

Graduado em Desenho e Plástica, bacharelado, pela Universidade Federal de Santa Maria (1996); mestre (2002) e doutor (2006) em Artes Visuais em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  Pesquisa temas relacionados à iconografia da pintura mural religiosa. Desenvolve uma prática artística figurativa com temáticas religiosas, históricas e míticas. Têm experiência docente em disciplinas relacionadas à Pintura e Desenho da Figura Humana. Na produção científica, as palavras-chave mais freqüentes são: Iconologia, Iconografia cristã, Arte Religiosa, Pintura Mural, Aldo Locatelli e Angelo Lazzarini.

Published

2015-12-23

Issue

Section

Dossiê