Culture and Society: the ephemeris in the context of the Portuguese Charity Societies of Rio Grande do Sul in the nineteenth century.

Authors

  • Larissa Patron Chaves Programa de Pós Graduação em História, no Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i26.3511

Keywords:

Portuguese Charity Society, History, Image, Power

Abstract

This work deals with the study of ephemeris and their symbols, carried out in the Portuguese Charity Society in the south of Brazil, as well as their articulated representation in the cities of Porto Alegre, Pelotas, Rio Grande and Bagé. The Portuguese Charity Society is a hospital foundation created by Portuguese immigrants in Brazil and in the Portuguese colonial world as a whole, from the second half of the nineteenth century, depending on the payments and donations coming from its associates. In the province, the primordial function of the charity societies was the promotion of public representation of the immigrants as individuals of good education and culture, as well as in the promotion of the devotion to the royal Portuguese monarchy, revealing the symbolic relations of power, crossing the functioning of these institutions. In this sense, the study analyzes how the events, materialized by ephemeris celebrations and their symbolic symbols, represent the representation of the Portuguese space of action in the local communities and Portugal, in a network of intentional relations that perpetuate the expansion. The support and protection of the Portuguese monarch, represented in different ways, from headquarters buildings to portraits of the King, were relevant to the local/regional projection of his associates.

Author Biography

Larissa Patron Chaves, Programa de Pós Graduação em História, no Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Pelotas

Professora Adjunta do Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas. Possui Graduação em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas (1995), Mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2002), e Doutorado em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008), com estágio na Universidade do Porto, Portugal (2006). Tem experiência na área de Arte e História, com ênfase em Teoria, História e Crítica de Arte, Metodologia da Pesquisa e Ensino da Arte. Possui trabalhos desenvolvidos na área de mobilidade acadêmica na UFpel, orientando estágios de graduação através de convênios com universidades latino americanas, portuguesas e espanholas. Atualmente é coordenadora do laboratório de Imagem e Política, ligado ao Programa de Pós Graduação em História, no Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Pelotas. Atua principalmente nos seguintes temas: fronteiras e identidades disciplinares, imaginário e representações, imigração portuguesa, história colonial, iconografia sacra.

Published

2017-04-27

Issue

Section

Dossiê