For the imperative to testify: the school inspection filed (Florianópolis / SC - 1947)

Authors

  • Nelson Maurilio Coelho Junior UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC
  • Maria Teresa Santos Cunha UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i28.4059

Keywords:

School Archive, Photography, School Inspection, Colégio Coração de Jesus, Civic Parades

Abstract

This article discusses the aspects of school inspection, through the crossing of imaginary and textual sources found in the school archive of. In the city of Florianópolis, capital of Santa Catarina. The analysis will focus on two photographs produced during a civic parade and attached to the school inspection report for the year 1947. The historiographical work on these documents seeks to understand how the college registered and witnessed its adherence to the state prescriptions in force in the period . This study was made possible by the process of enlargement of sources, which emerges from the publications of Annales (1929), through the incorporation of new forms of sources, besides the historiographic operation made by writing. In the recent approaches of Cultural History, photography has gained space in historical research, but its use still points to the need to master some specific knowledge and techniques that need to be triggered in historiographic making.

Author Biographies

Nelson Maurilio Coelho Junior, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC

Graduado em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC; Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC; Doutorando   em   Educação, no Programa   de   Pós-Graduação em Educação - Linha de Pesquisa: História e Historiografia da Educação, pela Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC.

Maria Teresa Santos Cunha, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA - UDESC

Graduada em História pela Universidade Federal de Santa   Catarina - UFSC, Mestra   em   História   do   Brasil   pela   Universidade   Federal   de   Santa Catarina e Doutora em Educação/História e Filosofia pela Universidade de São Paulo. Professora Associada VII do Departamento de História da Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC   e docente dos   PPG/Educação e   PPG/ História da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Bolsista   Produtividade   em   Pesquisa/CNPq/   Nível   2.

Published

2017-12-19

Issue

Section

Artigos / Ensaios