Post-critical museology according to Tate Encounters

Authors

  • Cayo Honorato Universidade de Brasília (UnB)

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i33.5440

Keywords:

Post-critical museology, Critical museology, Tate Encounters

Abstract

In this paper, we discuss the concept and positioning of post-critical museology, as elaborated by the research project and public programme ‘Tate Encounters: Britishness and Visual Culture’ (2007-2010), in relation to critical museology. In order to do so, we analyse the arguments registered in the main publication resulting from the project, entitled ‘Post-critical Museology: Theory and Practice in the Art Museum’ (2013), as well as some museum studies titles, authored by Tony Bennett (1995), Carol Duncan (1995) and Eilean Hooper-Greenhill (1992). The outcome is a more nuanced comparative picture, from which one can notice remissions and intersections, rather than definitive ruptures between these different perspectives. Certainly, we adopted this strategy in the expectation of better registering the specificity of the post-critic. Our understanding that the post-critic proposes a reformulation of critique, rather than its abandonment or overtaking, has led us to highlight it as a methodological undertaking. However, it is a method which cannot be self-proclaimed as such.

Author Biography

Cayo Honorato, Universidade de Brasília (UnB)

Professor Adjunto no Departamento de Artes Visuais (VIS) do Instituto de Artes (IdA) da Universidade de Brasília (UnB), na área de História e Teoria da Educação em Artes Visuais; orientador de mestrado credenciado no Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da UnB, com pesquisa sobre a atuação dos públicos e a mediação cultural, no âmbito das relações entre as artes e a educação; as conjunções e disjunções entre as artes e a educação; as relações entre arte, educação e política. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo (USP), na linha de Filosofia e Educação, com estágio na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Granada (UGR), Espanha; mestre em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade Federal de Goiás (UFG), na linha de Cultura e Processos Educacionais; especialista em Arte Contemporânea e bacharel em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Visuais (FAV) da UFG. É vice-líder do grupo Mediação em Arte e Cultura: Teorias e Práticas, cadastrado no CNPq. Integra a rede Another Roadmap for Arts Education desde 2015. É pesquisador associado do Centre for the Study of the Networked Image (CSNI) da London South Bank University (LSBU), Reino Unido, desde 2018.

Published

2019-09-24

Issue

Section

Artigos / Ensaios