Contributions of art and culture to teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i38.8529

Keywords:

Art, Culture, Teaching, Teacher, Education

Abstract

The dynamic conjuncture of today’s society requires from education an optimization of practices and theories in the curriculum of undergraduate courses capable of training teachers able to develop in their students the skills and competencies necessary for work and social coexistence in the coming decades. Allied to academic training, it is necessary for the teacher to participate in continuous training that provides subsidies in several areas, which help him in the development of his teaching methodology, since the teacher must always be a student, willing to, in the face of constant technological transformations and social, to re-signify themselves frequently as a learning mediator. From the speech of the singer Anaadi, winner of the Latin Grammy 2018, to a group of the Graduate Program in Social Memory and Cultural Assets La Salle University, about the digitalization of art, reflections are made about the importance of art and the culture for the continuing education of teachers in the municipal system of schools in Esteio. It is in view of this perspective, that this article, part of the author’s Master’s research, is inserted, in order to seek answers to the following question: Artistic and cultural moments provided to teachers in continuing education can contribute to the construction of individual memories and collective? The theoretical basis of this study will be composed about the culture and its relationship with man and his space, memory processes, dialogue based on art and literature and teacher training to expand forms of learning and experiences at school.

Author Biographies

Cristiane Gomes, Universidade La Salle

Possui graduação em Letras Português pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005), especialização em Língua, Literatura e Novas Mídias pela Universidade Luterana do Brasil (2015) e faz Mestrado em Memória Social e Bens Culturais pela Universidade La Salle. Atualmente é coordenadora de projetos, tecnologias e inovação na Secretaria Municipal de Educação de Esteio e professora de português da Prefeitura Municipal de Esteio, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa, ensino, língua e literatura.

Lúcia Regina Lucas da Rosa, Universidade La Salle

Doutora (2012) e Mestre (1996) em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, área de Literatura Brasileira, Especialização em Reconstruindo o ensino de língua e literatura pelo Centro Universitário La Salle (1998) e graduação (1988) em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul-PUC-RS. Atualmente, coordenadora do curso de Letras na Universidade La Salle - Unilasalle, Canoas-RS, professora adjunta no curso de Letras; professora e pesquisadora no PPG Memória Social e Bens Culturais na Unilasalle. Integrante CCPE - Conselho Científico de Pesquisa e Extensão na Unilasalle. Bolsista voluntária no Projeto Residência Pedagógica Unilasalle/Capes. Experiência na área de Letras, no ensino fundamental, médio e educação superior com ênfase em literatura, língua materna e ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: memória, cultura e identidade, literatura brasileira, afro-brasileira, infantojuvenil e africana de língua portuguesa, metodologia de ensino, formação de professores, leitura, poesia, arte e gestão na área do ensino e da cultura. Faz parte do Conselho Editorial da Editora Unilasalle, da Revista Integração, parecerista em diversas revistas científicas.

Published

2021-09-08

Issue

Section

Dossiê