Heritage education: pathways, conceptions and appropriation

Authors

  • Carmem Zeli de Vargas Gil UFRGS
  • Zita Rosane Possamai UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.18316/1874

Keywords:

Heritage education, Museum, School, IPHAN, Museum education

Abstract

In this paper, we make a journey in time, addressing the relationship between education and heritage and education and museums. The pedagogical bias follows the practices of museums and those related to heritage, although distinctions between them can be perceived. While museums deepened its educational mission in time, policies for the cultural heritage in Brazil only recently incorporated educational practices in their preservation efforts of cultural property. In this context, emerged the so-called heritage education in the context of museums and appropriated by the federal agency for the administration of Brazilian heritage and the educational institutions. The goal is to understand the appropriations and innovations related to the representations and practices concerning memory and cultural goods, whether by museums and heritage management agencies, or by programs and projects in basic education, in order to inspire that reflect and act around the theme of heritage education.

Author Biographies

Carmem Zeli de Vargas Gil, UFRGS

Possui graduação em História pela Faculdade Cenecista de Osório (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003) e Doutorado em Educação pela UFRGS (2009) Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro da COMEX-FACED 2011-2012. Membro da Comissão de Graduação da História 2011-2012. Participa do Laboratório de Ensino de História e Educação da UFRGS. Tem experiência na área de História, com ênfase em Ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: jovens, Educação, Patrimônio e ensino de História.

Zita Rosane Possamai, UFRGS

doutora em História; docente do Curso de museologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Published

2014-12-23

Issue

Section

Dossiê