Rural pedagogical tourism in Joinville: does it a protection of cultural heritage?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/mouseion.v0i33.5271

Keywords:

Heritage, Tourism, Projeto Viva Ciranda

Abstract

Joinville has rural tourism initiatives since the 1990s. The paper aims to historicize, analyze and problematize the so-called “Projeto Viva Ciranda” (PVC). Adjectivized by the municipal public power as a project of pedagogical tourism in rural space, we aim, firstly, to reflect on the meanings of this categorization and the pedagogical character that it arouses. In order to mobilize ideas associated with rural patrimony, in the second stage, we seek to verify within the scope of the project whether (and how) the rural patrimony is triggered, valued and to what extent this drive contributes to its protection and repercussion in the teaching-learning processes. The methodologies used were bibliographic and documentary research, observations in loco, where the information was recorded in a field notebook, and oral history. It was verified that visits of groups of students to pedagogical properties disconnected from the dynamics of teaching-learning do not become effective as a model of pedagogical tourism. On the other hand, for owners, whose properties integrate the activities, the project contributes to the protection of what they conceive as rural patrimony.

Author Biographies

Gilmar Nilsen, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Graduado em História pela UNIASSELVI Especialização em Metodologia do Ensino de História pela UNIASSELVI Mestrando em Patrimônio Cultural e Sociedade pela UNIVILLE

Ilanil Coelho, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Possui graduação em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1986), Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1993) e Doutorado em História Cultural pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Atualmente é Professora da Universidade da Região de Joinville ocupando as funções de docente no Curso de História e no Programa de Mestrado em Patrimônio Cultural e Sociedade. Coordena o grupo ?Cidade, cultura e diferença? (registrado no diretório de grupos de pesquisa do CNPq), buscando possibilidades de interlocução da história cultural com estudos dos campos do patrimônio cultural, da educação e da antropologia e da sociologia urbanas.

Felipe Borborema Cunha Lima, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Possui graduação em Farmácia Bioquímica pela Universidade Estadual da Paraíba (1995), graduação em Turismo pelo Centro de Ensino Superior e Desenvolvimento (2006), Mestrado e Doutorado em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí (2009; 2016), com estágio sanduíche estágio em Portugal na Universidade do Algarve (UAlg). Professor Colaborador e pesquisador PNPD/CAPES no Mestrado Acadêmico em Patrimônio Cultural e Sociedade (MPCS) da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) com estudos vinculados a Rede Unitwin, Cátedra Patrimônio, Turismo e Desenvolvimento da UNESCO. Atua principalmente com projetos turísticos não tradicionais (agroturismo, comunitário, de experiência e criativo) com ênfase nas redes, organizações e arranjos produtivos que promovem o desenvolvimento local e humano com base nos patrimônios, tradições e saberes-fazer. Além de experiência nas áreas relacionadas ao Turismo Cultural, Cineturismo e Discurso Midiático. É membro do Grupo de Pesquisa Cidade, Cultura e Diferença da UNIVILLE e do Grupo de Pesquisa Planejamento e Gestão: Interface Turismo, Espaço e Sociedade [TES] da UNIVALI.

Published

2019-09-24

Issue

Section

Artigos / Ensaios