Career anchors for administration students: a study in Rio de Janeiro IES

Authors

  • Sidinei Rocha de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
  • Bruna do Couto Quintanilha Ferreira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.18316/1060

Keywords:

Career, career anchors, business administration

Abstract

The present study aimed to examine the career anchors of the young of semesters start and end of the course in Business Administration from Universidade Federal Fluminense. The research included 117 students at the beginning and end of the course chosen so that they could identify differences showed influence of external variables in decisions regarding the management of young people in their careers. We selected two periods of early academic instruction and two periods of completion, already in the labor market experiences and their impressions of it. The results showed that regardless of being more advanced in academic life and started professional life, students had the same anchors that those who begin college. Analyzed together with the reason they chose the course met contradiction between the results, pointing to the need to review the training course and / or revision of the instrument of career anchors adapting it for today and the Brazilian context.

Author Biographies

Sidinei Rocha de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Professor Adjunto da Escola de Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Bruna do Couto Quintanilha Ferreira, Universidade Federal Fluminense

Bacharel em Administração pela Universidade Federal Fluminense

References

ARTHUR, M. B.; INKSON, K. e PRINGLE, J. K. The new careers: individual action and economic change. London, Sage Publications, 1999.

BARUCH, Y. Transforming careers: From linear to multidirectional career paths: Organizational and individual perspectives. Journal Career Development International., v. 9, nº 1, 2004. p. 58-73.

BASTOS, Antônio V. B. Prefácio. In: KILIMNIK, Zélia Miranda. (Org.). Transformações e Transições nas carreiras: Estudos Nacionais e Internacionais sobre o Tema. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2011.

BASTOS, A. V. B.. A escolha e o comprometimento com a carreira: Um estudo entre profissionais e estudantes de Administração. Revista de Administração, 32(3), 28-39, 1997.

DUTRA, Joel. Administração da Carreira: uma proposta para repensar a gestão de pessoas. São Paulo: Atlas, 1996.

HALL, Douglas. Careers in Organizations. Glenview, IL. Scott, Foresman, 1976

HALL, Douglas. Careers in and out of organizations. Thousand Oaks CA: Sage Publications, 2002.

KILIMNIK, Z. M.; ANNA, A. S. S.; OLIVEIRA, L. C. V.; BARROS, D. T. R. Seriam as

âncoras de carreiras estáveis ou mutantes?: Um estudo com profissionais de Administração

em transição de carreira. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 9 nº1,2008. p. 43-60.

LEMOS, Ana Heloisa da Costa; DUBEUX, Veranise Jacubowski Correia e PINTO, Mario Couto Soares. Educação, empregabilidade e mobilidade social: convergências e divergências. Cadernos EBAPE.BR . 2009, v.7, n.2, p. 368-384, 2009.

SCHEIN, Edgar H. Identidade Profissional: como ajustar suas inclinações a suas opções de trabalho. São Paulo: Nobel, 1996.

SCHEIN, Edgar H. Career dynamics: matching individual and organizational needs. Massachussetts: Addison-Wesley, 1978.

SCHEIN, Edgar H.. Career Anchors: discovering your real values. Revised Editor. San Diego: Pfeiffer & Company, 1993.

SCHEIN, Edgar H. Career Anchors Revisited: Implications for career development in the 21st century. Academy of Management Executive, 1996-a.

VELOSO, E. F. R. ; TREVISAN, L.N. ; SANTOS, E. A. P. . Sinais de carreiras sem fronteiras: um levantamento sobre a associação entre as âncoras de carreira e as influências sociais. Pensamento & Realidade, v. 24, p. 65-88, 2009.

Published

2013-04-30

Issue

Section

Dossiê