Learn where you teach: complexities in management

Authors

  • André Stein da Silveira Centro Universitário La Salle Av. Vitor Barreto,2288 - Cep.92010-000 - Canoas - RS - Brasil. www.unilasalle.edu.br.

DOI:

https://doi.org/10.18316/1373

Keywords:

Educational management, complexity in education, society and education

Abstract

The text discusses the complexity of issues related to management in educational institutions focusing on elements that can provide a learning to their managers. Through his own experience and reasoning in the bibliographic references, the author presents elements to reflect on the relationship among the education environments and the society. Since then he analyzes the factors that interfere in the field of management, such as power, autonomy and relationship with market practice. At the end he proposes alternatives that pass through the fostering of creativity in the workplace, the care for the human relationship and the need for critical evaluation as a way of learning.

Author Biography

André Stein da Silveira, Centro Universitário La Salle Av. Vitor Barreto,2288 - Cep.92010-000 - Canoas - RS - Brasil. www.unilasalle.edu.br.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Strictu Sensu) do Centro Universitário La Salle. Doutor em Educação, Mestre em Economia. E-mail: andre.silveira@unilasalle.edu.br

References

AMARAL, Neiva Luiza Ana; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Aprendizagem criativa no ensino superior: a significação da dimensão subjetiva. In: MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns; TACCA, Maria Carmem Villela Rosa. (Orgs.). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior. Campinas-SP: Alínea, 2009.

ANDRADE, Rui Otávio Bernardes de.; AMBONI, Nério. Gestão de cursos de administração: metodologias e diretrizes curriculares. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 8.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005. Título original: Le pouvoir symbolique.

_______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Rio de Janeiro: UNESP, 2004.

CHIAVENATO, Idalberto. Administração nos novos tempos. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

_______. Recursos humanos: o capital humano das organizações. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

CLAXTON, Guy. O desafio de aprender ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed, 2005.

COLOM, Antoni J. A (des)construção do conhecimento pedagógico: novas perspectivas para a educação. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2004.

COSTIN, Claudia. Educação básica no Brasil – a necessária transformação. In: EBOLI, Marisa ... [et al.]. (Orgs.). Educação corporativa: fundamentos, evolução e implantação de projetos. São Paulo: Atlas, 2010.

CUSUMANO, Michael A.; MARKIDES, Constantinos C. Pensamento estrategico. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

DELORS, Jacques et al. (Org.). Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 8. ed. São Paulo: Cortez/Unesco/Mec, 2003.

EBOLI, Marisa ... [et al.]. (Orgs.). Educação corporativa: fundamentos, evolução e implantação de projetos. São Paulo: Atlas, 2010.

FELICETTI, Vera Lucia; MOROSINI, Marília Costa. Comprometimento e pedagogia universitária. In: SANTOS, Bettina Steren dos; CARREÑO, Ángel Boza (Orgs.). A motivação em diferentes cenários. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. 5. ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FOLLETT, Mary Parker. A base da autoridade. In: GRAHAM, Pauline (Org.).Profeta do Gerenciamento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.

HEIL, Gary; BENNIS, Warren; STEPHENS, Deborah C. Douglas McGregor em foco: gerenciando o lado humano da empresa. Tradução de Luiz Frazão. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2002

HENGEMÜHLE, Adelar. Gestão de ensino e práticas pedagógicas. Petrópolis,RJ: Vozes, 2004.

GADOTTI, Moacir. Escola. In: STRECK, Danilo R.;REDIN Euclides; ZITKOSKI, Jaime J.(Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucinária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior de 2010. Resumo Técnico. Brasília: INEP/MEC, 2012. Disponível em <http://www.inep.gov.br>. Acesso em: 31 jul. 2012.

KAPLAN, Robert S; NORTON, David P. A estratégia em ação: balanced scorecard. 19. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

LACOMBE, Francisco José Masset. Recursos humanos: princípios e tendências. São Paulo: Saraiva, 2005.

MACHADO, Eduardo Luis. Gestão estratégica para instituições de ensino superior privadas. Rio de Janeiro: FGV, 2008.

MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns; TACCA, Maria Carmem Villela Rosa. (Orgs.). A complexidade da aprendizagem: destaque ao ensino superior. Campinas-SP: Alínea, 2009.

MASLOW, Abraham H. Maslow no gerenciamento. Tradução de Eliana Casquilho. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001. Título original: Maslow on management.

MEISTER, Jeanne C. Universidades corporativas e Universidades tradicionais. Entrevista. Disponível em: . Acesso em: 10 maio 2010.

MINTZBERG, Henry; LAMPEL, Joseph; QUINN, James Brian; GHOSHAL, Sumantra. O processo da estratégia: conceitos, contextos e casos selecionados. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MORIN, Edgar. O método II: a vida da vida. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MOSQUERA, Juan. As ilusões e os problemas da vida. Porto Alegre: Sulina, 1979.

PÉREZ GÓMEZ, A.L. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.

PINTO, Vieira Alvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

PORTER, Michael E. Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência. Rio de Janeiro: Campus, 1986.

SACRISTÁN, J. Gimeno;PÉREZ GÓMEZ, A. L. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 24.ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2008.

SILVA, Rinalva Cassiano. Gestão do ensino superior: temas atuais. São Paulo: Biblioteca24horas, 2011.

SILVEIRA, André Stein da. A educação corporativa e suas contribuições para o desenvolvimento humano. 2011. 377 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

SOUZA, Paulo Renato. Educação, economia e sociedade: um mundo novo e uma nova educação. In: EBOLI, Marisa ... [et al.]. (Orgs.). Educação corporativa: fundamentos, evolução e implantação de projetos. São Paulo: Atlas, 2010, p.15.

STRECK, Danilo R.;REDIN Euclides; ZITKOSKI, Jaime J.(Orgs.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TIDD, Joe; BESSANT, John; PAVITT, Keith. Gestão da inovação. Tradução de Elizamari Rodrigues Becker... [et al.]. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.

Published

2014-03-28

Issue

Section

Dossiê