Ecological consumption by students and workers: a comparation

Authors

  • Isaias de Jesus Alvares Mendes Junior Fucape Business Schhol
  • Arilda Magna Campagnaro Teixeira Fucape Business School Doutora em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Economia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduada em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Professora dos cursos de graduação em Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas da Fucape Business School.Professora doutora do programa de pós graduação Strito Sensu da Fucape Business School. Coordenadora do Mestrado em Administração da Fucape Business School.

DOI:

https://doi.org/10.18316/desenv.v7i3.4767

Keywords:

Consumer behavior, marketing strategy, green economy

Abstract

This paper aimed to identify and compare the explain factors to the choice of the students and workers by the Conscious Ecological Consumption Behave (CCEC). The methodology was quantitative, descriptive, cross-sectional, with primary data obtained through the application of questionnaires with questions structured on a Likert scale. The sample had 505 respondents from all Brazilian regions, of whom 268 were students and 234 workers. The results indicated as factors that explain students’ choice of consumption: recycling and reuse, action and change, and the product; and those that explain the workers’ choice were action and change, product and household habits. Among those factors that explain the consumption choices of the students and of the workers were action and change, and the product. As 2/3 of the factors that explaining students’ consumption also explain the worker consumption, it could be possible to admit that the 1/3 that explains one or the other is due to the difference of the purchasing power and/or the age.

Author Biographies

Isaias de Jesus Alvares Mendes Junior, Fucape Business Schhol

Mestre em Administração

 

Mestre em Administração pela Fundação Instituto Capixaba de Pesquisa em Contabilidade, Economia e Finanças (FUCAPE). Especialista em Direito Administrativo pela Universidade Gama Filho (UGF). Graduado em Administração pela Universidade Ceuma (UNICEUMA). Atua como Administrador do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Endereço:  Av. Castalo Branco, São Francisco,  São Luis - MA. E-mail: isaias.mendes@ifma.edu.br

isaias.mendes@ifma.edu.br

Arilda Magna Campagnaro Teixeira, Fucape Business School Doutora em Economia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Economia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduada em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Professora dos cursos de graduação em Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas da Fucape Business School.Professora doutora do programa de pós graduação Strito Sensu da Fucape Business School. Coordenadora do Mestrado em Administração da Fucape Business School.

Doutora em Economia

Published

2018-11-13

Issue

Section

Articles