Influência do marketing na visibilidade, atração de clientes e desempenho de escritórios de contabilidade no Sul do Brasil
DOI:
https://doi.org/10.18316/desenv.v11i3.9748Keywords:
Marketing Contábil, Escritórios de Contabilidade, Atração de Clientes.Abstract
O Marketing surgiu com o objetivo de melhorar a relação entre empresa e cliente, bem como atender as
perspectivas do consumidor, visando proporcionar melhorias para as partes interessadas. Os serviços contábeis
permitem uma relação direta entre empresa e cliente, para tanto, técnicas para captação e manutenção dos
clientes têm se tornado um diferencial no ramo contábil. O estudo busca analisar a influência do uso do mix
marketing nos escritórios de contabilidade. Foi realizada uma pesquisa, descritiva, quantitativa e do tipo survey.
A coleta dos dados ocorreu através de formulário eletrônico enviado aos órgãos reguladores de contabilidade.
Foram contatados aproximadamente 325 gestores de escritórios de contabilidade, dos quais, 65 apresentaram
retorno. A análise foi realizada por meio de técnicas quantitativas de estatística descritiva e regressão linear. Os
achados permitem afirmar que o uso dos P’s do marketing proporciona melhoria na captação de clientes,
faturamento e rentabilidade financeira dos escritórios, conforme os respondentes. Esse estudo, contribui para os
contadores e órgãos de regulação, demonstrando que a profissão deve implementar inovação e uso de técnicas de
marketing para promover e melhorar seus serviços. Também contribui para o âmbito acadêmico, pois apresenta
achados importantes relacionados a área de marketing contábil, o qual ainda é pouco abordado no Brasil.
References
.ANDJARWATI, T. et al. The Effect of Entrepreneurial Characteristics and Business Capital
and Innovation on Marketing Performance of Small and Medium Enterprises
(SMEs). International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, v. 13, n. 1, p. 142-
, 2021.
ARAUJO, J. D. C. et al. O Impacto da Pandemia da COVID-19 na Estrutura e Funcionamento
dos Escritórios de Contabilidade do Município do Rio de Janeiro. Pensar Contábil, 2022.
BARR, T.; MCNEILLY, K. Marketing: is it still “just advertising”? The experiences of
accounting firms as a guide for other professional service firms. Journal of Services
Marketing, v. 17, n. 7, p.713-729, 2003. Disponível em <
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/08876040310501269/full/html>.
Acesso em: 05 out. 2021.
BLANCHETTE, D, M. Marketing education for accountants. Journal of Marketing
Education, v. 18, n. 1, p. 37-47, 1996. Disponível em <
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/027347539601800106>. Acesso em: 05 out.
BLANKSON, C.; COWAN, K.; DARLEY, W. K. Marketing practices of rural micro and
small businesses in Ghana: The role of public policy. Journal of Macromarketing, v. 38, n.
, p. 29-56, 2018.
BUCCIERI, D.; JAVALGI, R. G.; CAVUSGIL, E. International new venture performance:
Role of international entrepreneurial culture, ambidextrous innovation, and dynamic
marketing capabilities. International Business Review, v. 29, n. 2, p. 101639, 2020.
CAMPOS, A. C. et al. MARKETING DIGITAL EM TEMPOS DE CRISE. Revista Gestão e
Desenvolvimento, v. 18, n. 3, p. 102-130, 2021. Disponível em
<https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistagestaoedesenvolvimento/article/view/278
>. Acesso em: 05 nov. 2021.
CENGIZ, E.; YAYLA, H. The effect of Marketing mix on positive word of mouth
communication: Evidence from accounting offices in Turkey. Innovative Marketing, v. 3, n.
, p. 73-86, 2007. Disponível em <
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.460.4434&rep=rep1&type=pdf>.
Acesso em: 08 nov. 2021.
CHAPIN, D. H. Changing the image of the CPA. The CPA Journal, v. 62, n. 12, p. 16, 1992.
CIM, o Instituto Chartared de Marketing, 2004. Disponível em <
www.cim.co.uk/mediastore/10_minute_guides/10_min_Marketing_Mix.pdf>. Acesso em: 19
dez. 2021.
CONGRAM, C. A.; DUMESIC, R. J. The accountant's strategic Marketing guide. John
Wiley & Sons, 1986.
COPLEY, P. Marketing Communications Management. Oxford: Elsevier Butterworth
Heinemann. 2004.
CORRÊA, C. R.; TELES, L. B. Comunicação no Mercado Imobiliário: estratégia dos 8 P'S do
marketing digital com foco no cliente. Revista Cadernos de Negócios, v. 1, n. 1, 2021.
DASH, G.; KIEFER, K.; PAUL, J. Marketing-to-Millennials: Marketing 4.0, customer
satisfaction and purchase intention. Journal of business research, v. 122, p. 608-620, 2021.
DE LIMA, H. A.; DOS SANTOS GOMES FILHO, A. Marketing Contábil: um Estudo em
Escritórios de Contabilidade do Município de Icó, Ceará-Brasil. ID on line. Revista de
psicologia, v. 13, n. 43, p. 62-75, 2019. Disponível em <
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/1486>. Acesso em: 08 nov. 2021.
DYHDALEWICZ, A.; WIDELSKA, U. Accounting and Marketing dimensions of
innovations. e-Finanse: Financial Internet Quarterly, v. 13, n. 2, p. 1-13, 2017. Disponível
em < https://www.econstor.eu/handle/10419/197373>. Acesso em: 05 out. 2021.
FELTON, A. P. Making the Marketing concept work. Harvard business review, v. 37, p. 55-
, 1959. Disponível em < https://ci.nii.ac.jp/naid/10029487391/>. Acesso em: 08 nov. 2021.
FOLEY, M. Essentials of Word of Mouth Marketing, SOHO America. 2007.
GIL, A. C. (1999). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social;(5a edição), São Paulo. Editora
Atlas.
GLEAVES, R. et al. Accounting is from Mars, Marketing is from Venus: establishing
common ground for the concept of customer profitability. Journal of Marketing
Management, v. 24, n. 7-8, p. 825-845, 2008. Disponível em <
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1362/026725708X345533>. Acesso em: 08 nov.
HÅKANSSON, H.; KRAUS, K.; LIND, J. Accounting in Networks—The Industrial-Network
Approach. In:Â Accounting in networks. Routledge, 2010. p. 283-305.
HELGESEN, Ø. Customer accounting and customer profitability analysis for the order
handling industry—A managerial accounting approach. Industrial Marketing management,
v. 36, n. 6, p. 757-769, 2007. Disponível em <
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0019850106001064>. Acesso em: 08
out. 2021.
HAGUE, P. Accountants discover Marketing. Industrial Marketing Digest, v. 14, n. 2, p.
-95, 1989.
IACOBUCCI, D. et al. The state of Marketing analytics in research and practice. Journal of
Marketing Analytics, v. 7, n. 3, p. 152-181, 2019. Disponível em <
https://link.springer.com/article/10.1057/s41270-019-00059-2>. Acesso em: 07 dez. 2021.
ISMAIL, Y.; BERISHA, H. Perception of Future Marketers and Accountants Towards the
Need for Marketing of Public Accounting Services. International Journal of Economics,
Management and Accounting, v. 19, n. 3, 2011. Disponível em <
https://journals.iium.edu.my/enmjournal/index.php/enmj/article/view/205>. Acesso em: 08
out. 2021.
JERRAM, A. Let your students do the talking: The power of word of mouth
Marketing. Education Marketing Magazine, v. 30, 2003.
JOSHI, A; HANSSENS, DM. Os efeitos diretos e indiretos dos gastos com publicidade no
valor da empresa. Journal of Marketing, 74(1), 20-33. 2010. Disponível em <
https://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/9789813229808_0013>. Acesso em: 08
out. 2021.
KHARE, A. Location and agglomeration factors predicting retailers’ preference for Indian
malls. Journal of Marketing Analytics, v. 8, n. 4, p. 245-266, 2020.
KRAUS, K.; HÅKANSSON, H.; LIND, J. The Marketing-accounting interface–problems and
opportunities. Industrial Marketing Management, v. 46, p. 3-10, 2015. Disponível em <
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0019850115000188>. Acesso em: 09
nov. 2021.
KOTLER, P. A generic concept of Marketing. Journal of Marketing, v. 36, n. 2, p. 46-54,
Disponível em < https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002224297203600209>.
Acesso em: 10 nov.2021.
KOTLER, P; ZALTMAN, G. Social Marketing: an approach to planned social
change. Journal of Marketing, v. 35, n. 3, p. 3-12, 1971. Disponível em <
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002224297103500302>. Acesso 03 mar. 2021.
LE MEUNIER-FITZHUGH, K.; LANE, N. Collaboration between sales and Marketing,
market orientation and business performance in business-to-business organisations. Journal
of Strategic Marketing, v. 17, n. 3-4, p. 291-306, 2009.
LISTMAN, R. J. MarketingAccounfing Services. Home- wood, IL: Dow Jones-Irwin.,1988.
LIU, Y.; CHEN, Z. A new model to evaluate the success of electronic customer relationship
management systems in industrial marketing: the mediating role of customer feedback
management. Total Quality Management & Business Excellence, p. 1-23, 2022.
MARCONI, M; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. In Editora Atlas S.
A. (5a edição). 2003.
MATTHYSSENS, P.; JOHNSTON, W. J. Marketing and sales: optimization of a neglected
relationship. Journal of Business & Industrial Marketing, 2006. Disponível em <
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/08858620610690100/full/html>.
Acesso em: 03 mar. 2021.
MERABET, D. O. B. et al. Quão plural é o ensino de marketing? Um estudo exploratório com
professores dos cursos de graduação em administração. Administração: Ensino e Pesquisa,
v. 21, n. 2, p. 147-182, 2020.
MCCARTHY, J.; PERREAULT, W. Basic Marketing 8th, ed. Homewood: Richard D.
Irwin, p. 408-409, 1984.
MCNAMEE, P. Management Accounting: Stra- tegic Planning and Marketing. Oxford:
Heinemann, 1988.
MCMANUS, L.; GUILDING, C. Exploring the potential of customer accounting: a synthesis
of the accounting and Marketing literatures. Journal of Marketing Management, v. 24, n. 7-
, p. 771-795, 2008. Disponível em <
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1362/026725708X345515>. Acesso em 03 mar.
O'DONOHOE, S.; DIAMANTOPOULOS, A.; PETERSEN, N. Marketing principles and
practice in the accounting profession: a review. European Journal of Marketing, v. 25, n. 6,
p. 37-54, 1991. Disponível em <
https://www.ingentaconnect.com/content/mcb/007/1991/00000025/00000006/art00003>.
Acesso em 04 mai. 2021.
OPUTE, A.; MADICHIE, N. O. Accounting-Marketing integration dimensions and
antecedents: insights from a frontier market. Journal of Business & Industrial Marketing,
Disponível em < https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JBIM-10-2016-
/full/html>. Acesso em 05 mai. 2021.
OPUTE, A. P.; DEDOUSSIS, E.; TZOKAS, N.. Building blocks of Accounting-Marketing
integration in UK financial services organizations. Journal of Marketing and Operations
Management Research, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2013.
OPUTE, A. P. Cross-functional bridge in dyadic relationship: Conflict management and
performance implications. Team Performance Management, 2014. Disponível em <
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/TPM-06-2013-
/full/html?utm_source=TrendMD&utm_medium=cpc&utm_campaign=Expert_Briefings
_TrendMD_0>. Acesso 04 fev. 2021.
PESSOA, M. L. J. et al. A contabilidade gerencial na gestão de empresas durante a pandemia
da covid-19. Desafio Online, v. 10, n. 1, 2022.
PINHEIRO, A. B.; CARRARO, W.; MERLUGO, W. Z. Transformação digital na
contabilidade: os contadores estão preparados?. Revista Pensamento Contemporâneo em
Administração, v. 15, n. 1, p. 180-196, 2021.
POULIOT, J. S. "It Adds Up." Business Journal of New Jersex 8 (1 0): 17-9. 1991.
RECKZIEGEL, V. et al. Marketing em Escritórios de Contabilidade no Estado do
Paraná/Marketing in Accounting Offices in the State of Paraná. Revista FSA (Centro
Universitário Santo Agostinho), v. 17, n. 6, p. 89-109, 2020.
ROSLENDER, R.; HART, S. J. In search of strategic management accounting: theoretical and
field study perspectives. Management accounting research, v. 14, n. 3, p. 255-279, 2003.
Disponível em <
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1044500503000489>. Acesso 04 fev.
ROSLENDER, R.; Hart, S. J. Integrating management accounting and Marketing in the
pursuit of competitive advantage: The case for strategic management accounting. Critical
Perspectives on Accounting, 13(2), 255–277. 2002. Disponível em <
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1045235401904770>. Acesso em 04
mar. 2021.
SAMPLE, R. “Surviving the recession”, National Public Accountant, Vol. 36 No. 111, pp.
-5 1991.
SHI, H; GREWAL, R; SRIDHAR, S. Manada organizacional nas divulgações de gastos com
publicidade: evidências e mecanismos. Journal of Marketing Research, 58(3). 2021.
SIDHU, Baljit K.; ROBERTS, John H. The Marketing accounting interface–lessons and
limitations. Journal of Marketing Management, v. 24, n. 7-8, p. 669-686, 2008. Disponível
em < https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1362/026725708X345461>. Acesso 24 mar.
SIMPSON, A. Divulgação voluntária de gastos com publicidade. Journal of Accounting,
Auditing & Finance, 23(3), 403-436. 2008.
SONG, L.; ABOURIZK, S. M. Virtual shop model for experimental planning of steel
fabrication projects. Journal of computing in civil engineering, v. 20, n. 5, p. 308-316,
Disponível em < https://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)0887-
(2006)20:5(308)>. Acesso 10 abr. 2021.
STANK, T. P.; DAUGHERTY, P. J.; ELLINGER, Alexander E. Marketing/logistics
integration and firm performance. The International Journal of Logistics Management, v.
, n. 1, p. 11-24, 1999. Disponível em<
https://www.ingentaconnect.com/content/mcb/ijlm/1999/00000010/00000001/art00002>.
Acesso 10 abri. 2021.
WEST, Kim. "Quality: The Ultimate CompetitiveAdvan- tage." Accounfancy, 108 (1 176):
-90, 1991. Disponível em<
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/027347539601800106>. Acesso 15 jun. 2021.
XIE, J.; SONG, M.; STRINGFELLOW, A. Antecedents and consequences of goal
incongruity on new product development in five countries: A Marketing view. Journal of
Product Innovation Management, v. 20, n. 3, p. 233-250, 2003. Disponível em <
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1540-5885.2003005>. Acesso em: 10 abr.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.
Desenvolve Revista de Gestão do Unilaalle está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.