Gustatory Acquisition in Children: Theory And Studies

Authors

  • Arthur Prado-Netto UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA- CAMPUS XII-GUANAMBI
  • Tatyanne Gomes Marques Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação DEDC/Campus XII/Guanambi-Bahia
  • Gabriela Prado-Netto Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação DEDC/Campus XII/Guanambi-Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v5i2.3431

Keywords:

Geusia, Food Neophobia, Food Preferences, Taste

Abstract

Objective: To approach the discussion and experimental research on the acquisition of taste (sweet, salty, sour, bitter and umami) in child’s education and how it is reflected in the mental development through early interactions between the baby, the environment and the mother.

Methods: To achieve these goals, a search was carried out in the Health Inter-University Library databases in Paris - France and in the ScienceDirect search engine.

Results: Newborns and children have an innate palatability for sweet (including fat). The preference for sweet decreases from childhood to adulthood. The mother learns to recognize the needs of the infant, thanks to hunger signals and of facial mimicry. Recognition of the baby’s needs and the provision of the appropriate response is essential for the prevention of eating disorders in adulthood. The child’s food preferences begins in the womb, studies demonstrate that the mother’s consumption of fruits and vegetables during pregnancy and breastfeeding decreases child’s risk of rejection of these types of food later.

Conclusion: Gustatory acquisition in children is a rich theme and has been little explored in the scientific literature. Therefore, it is expected that this study may increase experimental studies in the Brazilian population, in order to establish perspectives in the area of taste learning and health of children.

Author Biographies

Arthur Prado-Netto, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA- CAMPUS XII-GUANAMBI

Sou doutor e mestre em Psicologia (revalidados pela UFBA) pelo Instituto de Psicologia Henri Piéron da Universidade René Descartes (Sorbonne- França), com área de concentração em Saúde Pública, Ciências Cognitivas e Psicometria.

Professor visitante no departamento de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia- Campus XII-Guanambi.

Atuo  nos seguintes temas: Transtornos de Aprendizagem, Violência Escolar, obesidade infantil, Gerontologia (envelhecimento normal e a risco) e psicometria.

Tatyanne Gomes Marques, Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação DEDC/Campus XII/Guanambi-Bahia

Doutoranda em educação (especificamente em Educação, Cultura, Movimentos Sociais e Ações Coletivas) e Mestre em Educação (mais especificamente em Educação Escolar: Instituições, Sujeitos e Currículos) pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (2001), especialização no "Ensino da Língua Portuguesa através da Literatura" (2002) e também em "Educação Infantil e Séries Iniciais do Ensino Fundamental" (2007). É Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação DEDC/Campus XII/Guanambi-Bahia. pesquisadora do Núcleo de Pesquisa e Extensão Educacional Paulo Freire - NEPE/UNEB

Gabriela Prado-Netto, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação DEDC/Campus XII/Guanambi-Bahia

Fonoaudiologa, especilista em psicopedagogia, vice diretora do curso de extensão em Transtornos de Aprendizagem no Campus XII da Universidade do Estado da Bahia.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos de Revisão