Comparison of the motor development of children aged 6 to 10 years participating in a social project and of children who do not participate, in the city of Porto Alegre, RS

Authors

  • Samuel Bombardelli Sottili Universidade La Salle
  • José Augusto Ayres Florentino Universidade La Salle
  • Adriana Marques Toigo Unilasalle-Canoas/RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v7i2.5537

Keywords:

Motor Development, Psychomotricity, Social Vulnerability, Sports Workshops

Abstract

Introduction: The social projects serve to take the street children who in their free time would be in vulnerable situations, providing the most diverse activities that will help to develop motor, social and cognitive capacities.

Objective: To verify the motor development of students aged 6 to 10 years, participating in a social project located in the city of Porto Alegre, RS, comparing them with children who were not part of project and did not practice any extracurricular activities.

Method: The sample consisted of 39 individuals, who were divided into two groups: those who participated in the project for at least 4 months and at most 3 years (G1, n = 13), and those who did not participate in the project, but whose subjects studied at a school in the same region (G2; n = 26). The Motor Development Scale tests (developed by Rosa Neto, 2002) were applied in both groups, in order to evaluate whether the children have their psychomotor age according to their chronological age.

Results and conclusions: The differences between the groups were statistically significant for the General Motor Quotient (GMQ), with the G1 obtained score of average normal and G2, of low normal. In MQ1 (fine motor), there were statistically significant differences and G1 obtained an average normal score, and those of G2 presented a low normal score. The same happened with the variables MQ2 and MQ3. In MQ2 (global motricity), G1 presented high normal result and G2, low normal; in MQ3 (balance), G1 had a average normal score and a G2, low normal score. In the other variables, there were differences between the groups, but these were not statistically significant.

Author Biographies

Samuel Bombardelli Sottili, Universidade La Salle

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade La Salle (2019).

José Augusto Ayres Florentino, Universidade La Salle

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Metodista IPA (2002), mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é professor da Universidade La Salle.  Publicou 14 artigos em periódicos arbitrados e 4 capítulos de livro sobre Educação. Orientou 10 trabalhos de conclusão de curso de especialização e 30 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Adriana Marques Toigo, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha (2011). Atualmente é professora do Centro Universitário La Salle. É docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Cinesiologia, Biomecânica, Ginástica de Academia, Musculação, Aprendizagem Motora, Desenvolvimento Motor, Psicomotricidade e Fisiologia do Exercício. Publicou 47 artigos em periódicos arbitrados sobre Educação Física e Ensino de Ciências e um livro na área da Educação Física Escolar (Desenvolvimento Motor). Orientou 1 dissertação de mestrado, 1 trabalho de conclusão de curso de especialização e mais de 100 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Published

2019-07-12

Issue

Section

Artigos Originais