The child with learning difficulties: psychological screening at school

Authors

  • Diandra Zuchinali Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Carla Sasso Simon Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Rafael Zaneripe de Souza Nunes Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Marieli Mezari Vitali Universidade Federal de Santa Catarina
  • Caroline Zaneripe de Souza Centro Universitário Amparense
  • Cristina Adriana Rodrigues Kern Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Lisiane Tuon Universidade do Extremo Sul Catarinense
  • Karin Martins Gomes Universidade do Extremo Sul Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v9i1.6850

Keywords:

Child, Learning disabilities, Intellectual disability

Abstract

Introduction: The school is an essential environment for learning and socializing. Learning difficulties have different origins, due to intellectual disabilities or difficulties arising from the context, thus, psychological assessment is an important guide for school inclusion procedures.

Objective: Identify the relationship between children who had difficulties in the classroom, as reported by teachers, and children with psychological characteristics suggestive of intellectual disability.

Materials and Methods: Quantitative research, in an intervention research model with 20 children between 7 and 10 years old from five public schools in the municipality of Criciúma, Santa Catarina. Participants underwent psychological testing with the WASI and TDE instruments, the data were analyzed using descriptive statistics, percentage and frequency with the SPSS software.

Results: It was observed that 15% of the children had an extremely low index in the WASI and 12 children had a lower classification in the TDE.

Conclusion: It was identified that more than half showed signs of school delay due to learning difficulties, and less than half showed signs of intellectual disability.

Author Biographies

Diandra Zuchinali, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Graduada em Psicologia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Carla Sasso Simon, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Doutoranda em Ciências da Saúde pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Especialista em Gestão em Saúde pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). 

Rafael Zaneripe de Souza Nunes, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Especialista em Saúde Coletiva pelo Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Marieli Mezari Vitali, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharel em Psicologia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Caroline Zaneripe de Souza, Centro Universitário Amparense

Especialista em Neuropsicologia pelo Centro Universitário Amparense. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Cristina Adriana Rodrigues Kern, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Professora vinculada ao departamento de Psicologia da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Mestre em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos.

Lisiane Tuon, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Professora vinculada ao departamento de Psicologia e Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). 

Karin Martins Gomes, Universidade do Extremo Sul Catarinense

Professora vinculada ao departamento de Psicologia e Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Coletiva da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). 

Published

2021-02-26

Issue

Section

Artigos Originais