Analysis of digital self-education of computer science professionals

Authors

  • Ângela Maria Vieira Nabinger UNILASALLE, Canoas/RS
  • Patrícia Kayser Vargas Mangan UNILASALLE, Canoas/RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/1370

Keywords:

Cyber culture, personal learning environment, continuous education

Abstract

There are few available data concerning the self-education culture of informatics professionals through Internet. Aiming at investigating the main continuous (auto)education activities, the main goal of our exploratory research is to identify most used tools by seniors of a Computer Science undergraduate course for autonomous self-development. Data were collected by documental sources and electronic questionnaires. Using a sample of 19 respondents (95% degree of liability), the data were organized so that they will allow further work (a) identifying good practice of continuing education; (b) assisting the construction of policies of access to Internet resources that encourage self-learning.

Author Biographies

Ângela Maria Vieira Nabinger, UNILASALLE, Canoas/RS

Bacharel em Ciência da Computação pelo Centro Universitário La Salle (UNILASALLE) e técnica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense. Vem pesquisando na área de TICs, bem como nas questões de competências profissionais e ambientes pessoais de aprendizagem.

Endereço Institucional: Av. Victor Barreto, 2288.

Patrícia Kayser Vargas Mangan, UNILASALLE, Canoas/RS

Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE/Sistemas da UFRJ. Professora do UNILASALLE (Canoas/RS), atuando no Mestrado Profissional em Memória Social e Bens Culturais na linha de Memória e Linguagens Culturais.

Endereço Institucional: Av. Victor Barreto, 2288. Telefone: (51) 3476-8593(51) 3476-8593.

CallSend SMSAdd to SkypeYou'll need Skype CreditFree via Skype

References

ATTWELL, Graham (2007). The Personal Learning Environments - the future of eLearning? eLearning Papers, vol. 2 no. 1. ISSN 1887-1542. Disponível em http://elearningeuropa.info/files/media/media11561.pdf

BUCHEM, Ricardo; LLONA, Torres; ATTWELL, Graham. Understanding Personal Learning Environments: Literature review and synthesis through the Activity Theory lens. pp. 1-33. In: Proceedings of the the PLE Conference 2011, 10th - 12th July 2011, Southampton, UK. Disponível em:<http://plep.pbworks.com/>. Acesso em Out. 2011.

CASTRO, Marcelo Stehling de. Análise do perfil do profissional de tecnologia da informação e comunicação a partir da percepção interna do setor. 2010. 153 f. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica)-Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis, metodologia jurídica. 5. ed., rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 2007.

PALLOF, Rena M. ; PRATT, Keith. Construindo Comunidades de Aprendizagem no Ciberespaço. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PASSARELLI, B. Aprendizagem on-line por meio de comunidades virtuais de apredizagem. In: Fredric M. Litto; Marcos Maciel Formiga. (Org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

RAHIMI, Ebrahim, VAN DEN BERG, Jan, and VEEN, Wim. "A Roadmap for Building Web2. 0-based Personal Learning Environments in Educational Settings." Proceedings of the fourth international conference on Personal Learning Environments (The PLE Conference 2013). 2013.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

ROS, Salvador et al Open Service-Oriented Platforms for Personal Learning Environments, IEEE Internet Computing, vol.17, no.4, pp.26,31, July-Aug. 2013

SIMÕES, Jorge. Redes sociais e E-learning. Maio de 2010. Disponível em: < http://edulearning2.blogspot.com.br/2010/05/as-redes-sociais-no-contexto-da-web-2.html>. Acesso em: out 2012.

VALENTE, Carlos; MATTAR, João. Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec, 2007.

Published

2014-03-28

Issue

Section

Dossiê