Group buying websites X customer relationship management: an impossible marriage?

Authors

  • Mariana Machado Instituto Superior de Economia e Gestão - Universidade de Lisboa
  • Cristiane Drebes Pedron Universidade Nove de Julho - SP
  • Pedro Isaías Professor Associado da Universidade Aberta, onde coordena o Mestrado em Gestão / MBA e Professor Convidado do Instituto Superior de Economia e Gestão – ISEG, Universidade de Lisboa.

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.15.2

Keywords:

Group-buying websites, customer relationship management, relational marketing

Abstract

To maintain the competitiveness, companies have been using strategies to attract and retain their clients, like the group buying websites and the Customer Relationship Management (CRM). The present aims to examine the relationship between the presence of companies in group-buying websites and their strategies for Customer Relationship Management, through an exploratory study. Therefore, we tried to analyze how companies line their initiative of group-buying website with their relationship marketing strategy. Despite its initially seen as the opposite, i.e., group-buying sites have a transactional CRM appeal and be oriented as a relationship marketing, the results obtained of the analysis of the interviews allow concluding that companies are successfully integrating these initiatives.

Author Biographies

Mariana Machado, Instituto Superior de Economia e Gestão - Universidade de Lisboa

Mestre em Marketing pelo Instituto Superior de Economia e Gestão (ISEG), Universidade de Lisboa, Licenciada em Gestão pelo Instituto Superior das Ciências do Trabalho e da Empresa (ISCTE), Instituto Universitário de Lisboa.

Cristiane Drebes Pedron, Universidade Nove de Julho - SP

Doutor em Gestão pelo ISEG, Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Bacharel em Informática/Análise de Sistemas pela UNISINOS. Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - São Paulo.

Pedro Isaías, Professor Associado da Universidade Aberta, onde coordena o Mestrado em Gestão / MBA e Professor Convidado do Instituto Superior de Economia e Gestão – ISEG, Universidade de Lisboa.

Doutor em Gestão de Informação pela Universidade Nova de Lisboa. Mestre e Licenciado em Estatística e Gestão de Informação pela Universidade Nova de Lisboa. Professor Associado da Universidade Aberta, onde coordena o Mestrado em Gestão / MBA. Professor Convidado do Instituto Superior de Economia e Gestão – ISEG, Universidade de Lisboa

Published

2015-07-06

Issue

Section

Articles