Analysis of impact of selling expenses in gross companies listed on BM&FBOVESPA

Authors

  • Gustavo da Rosa Borges Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Vania Regina Morás Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Taciana Rodrigues de Souza Universidade Regional de Blumenau (FURB)
  • Roberto Carlos Klann Doutor em Ciências Contábeis e Administração pela FURB, Mestre Ciências Contábeis pela FURB

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.15.3

Keywords:

Financial statements, gross revenue, selling

Abstract

In order for organizations achieve a satisfactory financial income, it is pertinent to managers. To adopt strategies and actions aimed at maximizing the gross revenue. One of the strategies is to increa the investment in selling expenses. Thus, the relation between the impact of selling expenses in the gross income of the company is a relevant information relevant to decision-makers, however, few studies have explored this issue. Thus, the objective of this research article is to analyze the impact of expenditure on gross sales revenues of companies listed on the BM & FBOVESPA. To do so, a quantitative and descriptive research based on secondary data obtained from the database of the BM & FBOVESPA was taken considering a period of three years: 2010, 2011 and 2012. Through simple linear regression analysis, the studiys indicated that there was influence in selling expenses in gross revenue in 44.23% of the 52 companies evaluated, and this influence was of 62.20%. There was also a similar relationship both in the trade business, industry or service, being more intense in the trade sector. On the other hand, in public utility companies, selling expenses have little influence on gross revenues.

Author Biographies

Gustavo da Rosa Borges, Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Doutorando em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB), Mestre em Administração pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Especialista em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), Administrador pela Universidade Católica de Pelotas  (UCPel). Atualmente é Bolsista CAPES.

Vania Regina Morás, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestranda em Ciências Contábeis e Bacharel em Ciências Contábeis pela FURB Atualmente é Bolsista FAPESC.

Taciana Rodrigues de Souza, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Mestre em Ciências Contábeis pela FURB, Especialista em Administração Estratégica e Financeira pela Faculdade Cenecista de Osório (FACOS) e Bacharel em Ciências Contábeis com ênfase em Controladoria e Finanças pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).  Atualmente é Tutora de EAD na FACOS.

Roberto Carlos Klann, Doutor em Ciências Contábeis e Administração pela FURB, Mestre Ciências Contábeis pela FURB

Doutor em Ciências Contábeis e Administração pela FURB.

Mestre em Ciências Contábeis pela FURB.

Especialista em Contabilidade Gerencial e Finanças pela UNIVALI.

Baracharel em Ciências Contábeis pela FURB.

. Atualmente é do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da FURB

Published

2015-07-06

Issue

Section

Articles