The use of information of technology on self-assessment process of universities federal

Authors

  • Maria do Socorro Maia Silva Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Sueli Maria de Araújo Cavalcante Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.16.24

Keywords:

Evaluation, technological development, higher education

Abstract

After a decade of implementation of the National Evaluation System and the completion of the institutional self-assessment as one of the components of that policy, it is necessary to investigate the instruments used in the assessment of public universities. In this perspective, this article aims to identify the impact of the use of information technology tools in the self-assessment of public universities, located in the Northeast of Brazil, to contribute to the development of self-assessment in the institutions and improvement of this national policy. Discusses conceptual aspects of education and technological development as well as on self-evaluation and the Institutional committee for assessment (CPA). It is characterized as a survey of exploratory and descriptive qualitative approach, based on the exploitation of primary resources, through the self-assessment reports of nineteen federal public universities Northeast, thus, intentional and non-probabilistic sample. The work results showed that 90% of the surveyed universities make use of some technological tool in your self-assessment process as an aid in the collection and analysis of data, which can be taken as one of the improvement possibilities of institutional evaluation instruments, contributing so, with the development of this practice in institutions and improving national assessment policy.

Author Biographies

Maria do Socorro Maia Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Especialista em Formação de Formadores em EJA pela Universidade de Brasília (UnB), possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestranda em Política Pública e Gestão da Educação Superior pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente ocupa o cargo de Pedagoga na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB.

Sueli Maria de Araújo Cavalcante, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Educação, eixo temático em Avaliação Institucional, com a tese "Avaliação da eficiência dos cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará: utilização de indicadores de desempenho como elementos estratégicos de gestão", pela FACED/UFC (2011). Mestre em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988). Graduada em Processamento de Dados pela Universidade Federal do Ceará (1978) e em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (1981). Atualmente é professora associada da Universidade Federal do Ceará, prestando assessoria à Pró-Reitoria de Administração como Diretora de Controle. Tem experiência nas áreas de Administração e Informática, com ênfase em Administração de Sistemas de Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: sistemas de informação, gestão da informação, modelagem de software, planejamento de projeto, empreendedorismo, gerenciamento de projeto de software. Concluiu os cursos de Formação de Professor Conteudista e Formação de Tutores, pela Universidade Federal do Ceará/ Universidade Aberta do Brasil. Professora conteudista das disciplinas Sistemas de Informação e Informática Básica no Curso de Administração à Distância, pela Universidade Federal do Ceará/ Universidade Aberta do Brasil. Ministra as disciplinas de Gestão de Tecnologia e Gestão da Informação no Curso de Especialização em Gestão Hospitalar, promovido pela Universidade Federal do Ceará/UNIMED.

Published

2016-07-25

Issue

Section

Articles