Consumer, collective and brand communities - a discussion

Authors

  • Eduardo Santos Rocha Zafaneli Mestre em Administração e Desenvolvimento Empresarial pela Universidade Estácio de Sá (UNESA) Especialista em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM) Graduado em Comunicação Social pela Universidade Católica de Salvador (UCSal). Atua como professor na Universidade Anhanguera em Niterói - RJ Endereço: Av. Ernani do Amaral Peixoto, 35 / 7o andar - Niterói, RJ CEP: 24008-900.E-mail: eduardo.zafaneli@gmail.com
  • Irene Raguenet Troccoli Doutora e mestre em Administração de Empresas pela PUC-Rio. Graduada em Ciências Econômicas pela UFRJ. Atua como professora no Mestrado em Administração de Empresas e Desenvolvimento Empresarial. Mestre em Administração e Desenvolvimento Empresarial pela Universidade Estacio de Sá (UNESA). Especialista em Finanças, Auditoria, Controladoria e Tributos pela Universidade Osvaldo Aranha (UNIFOA).
  • Patricia Leite da Silva Scatulino Mestre em Administração e Desenvolvimento Empresarial pela Universidade Estacio de Sá (UNESA). Especialista em Finanças, Auditoria, Controladoria e Tributos pela Universidade Osvaldo Aranha (UNIFOA). Graduada em Administração pela Associação Brasileira de Ensinos Universitários (UNIABEU). Atua como professora dos cursos de Administração e Gestão de Recursos Humanos na Universidade Estácio de Sá - Campus Angra dos Reis - RJ., e de Administração na Universidade UNIABEU - Campus 4 - Angra dos Reis - RJ

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.16.29

Keywords:

Brand communities, consumer behavior, consumer socialization, reference groups

Abstract

This theoretical study aims to verify the current state of the art of marketing academic research on consumer socialization, on reference groups and on brand communities through a literature review of recent and or seminal authors. A critical analysis was performed on these ideas, which indicated, in the relationship between the group and the individual, the role key played by both social representations within the sharing context, as well as social interaction, considered vital for the existence and survival of a social group. Consequently, it was evidenced that community strength is proportional to the concentration of its interaction and of its communication between its members, this interaction being defined as a social process of exchange and of co-creation between individuals who share the same context social or interests and habits.

Author Biography

Irene Raguenet Troccoli, Doutora e mestre em Administração de Empresas pela PUC-Rio. Graduada em Ciências Econômicas pela UFRJ. Atua como professora no Mestrado em Administração de Empresas e Desenvolvimento Empresarial. Mestre em Administração e Desenvolvimento Empresarial pela Universidade Estacio de Sá (UNESA). Especialista em Finanças, Auditoria, Controladoria e Tributos pela Universidade Osvaldo Aranha (UNIFOA).

Avenida Presidente Vargas, 642/22o andar - Rio de Janeiro (RJ) - CEP 20071-001

Published

2016-11-09

Issue

Section

Articles