Weightings of graduates about qualification and the labor market: evaluating a higher technology course

Authors

  • Simone Portella Teixeira de Mello Faculdade de Administração e de Turismo - Universidade Federal de Pelotas
  • Elaine Garcia dos Santos Professora Adjunta da Faculdade de Administração e de Turismo, UFPel
  • Eliane Moreira Sá de Souza Professora da Universidade Federal de Goias

DOI:

https://doi.org/10.18316/desenv.v6i3.3506

Keywords:

Technologist, pedagogical project of the course, job market

Abstract

The evaluation of courses and the consequent improvement of the quality of high education are consolidated topics in Brazil. However, there is little literature that deals with course evaluation from the perspective of graduates, considering the qualification and requirements of the job market. Given this shortcoming, this article is an evaluation of a higher technology course in the area of information and communication of a federal public institution in the southern region of Brazil from the reports of 18 graduates. The graduates did not know the skills listed in the pedagogical project of the course, revealing the distance between what was prescribed and what was evidenced during the graduation. The results indicate that the graduates interviewed lived the reality of obtaining an undergraduate degree, but not the job they expected from the qualification. Therefore, it is suggested that the voice of graduates should be considered for evaluations of undergraduate courses.

Author Biographies

Simone Portella Teixeira de Mello, Faculdade de Administração e de Turismo - Universidade Federal de Pelotas

Simone Mello é Mestre em Administração pelo PPGA-UFSC, Doutora em Educação pelo PPGEDU - UFRGS e Pós-Doutora em Administração pelo PPGA - UFSC. É Avaliadora do INEP - MEC e Colaboradora da Escola Nacional de Administração Pública - ENAP - Ministério do Planejamento. Seus interesses de pesquisa concentram-se na área de administração pública, gestão de pessoas, desenvolvimento gerencial e de equipes, competências e gestão por competências. Atualmente é professora associada e Diretora da Faculdade de Administração e de Turismo da Universidade Federal de Pelotas - UFPel, RS.

Elaine Garcia dos Santos, Professora Adjunta da Faculdade de Administração e de Turismo, UFPel

Professora da Universidade Federal de Pelotas

Eliane Moreira Sá de Souza, Professora da Universidade Federal de Goias

Professora da Universidade Federal de Goias e Coordenadora do Mestrado Profissional em Administração - PROFIAP

Published

2017-11-21

Issue

Section

Articles