Cyberactivism, female empowerment and treatment of gender violence against the woman

Authors

  • Ingradi Iramaia Alves Fonseca Centro Universitário do Vale do Ipojuca
  • Fernando da Silva Cardoso Universidade de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.18316/redes.v6i1.4256

Keywords:

Woman, Ciberativism, Empowerment, Gender Violence.

Abstract

This study questions, from a feminist perspective, processes of resistance to violence against women from social struggles in cyberspace. Thus, it is a general objective to identify the perspectives about the processes of resistance to violence against women in cyber-space. The methodology used in this research was based on the dialectical method, based on a qualitative approach. The type of research used was the bibliographical one and the technique of data collection was based on an ethnographic approach in a virtual environment, which allowed the appreciation of the data through content analysis, taking images-posts / excerpts collected in virtual communities besieged on Facebook as locus. The results show that women have chosen virtual environments as tools for advocacy and debates around feminist issues. Moreover, this space has been re-resigned to the hegemonic notion of citizenship, especially from the discourse and protagonism of feminist movements in the fight for women’s rights. In short, the analysis of elected practices allows us to point out that the obstacles experienced by women on a daily basis in the exercise of their rights have been re-dimensioned from cyberspace. Resistance to violet and oppressive practices on the Internet has been seen to have contributed to female empowerment and the spread of resistance to sexist attitudes.

Author Biographies

Ingradi Iramaia Alves Fonseca, Centro Universitário do Vale do Ipojuca

Bacharel em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Graduada em Letras - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru. Especialista em Língua Portuguesa e Gestão Escolar/Coordenação Escolar - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru.

Fernando da Silva Cardoso, Universidade de Pernambuco

Doutorando em Direito - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2016). Mestre em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco (2015). Pós-graduado em Direitos Humanos - Universidade Federal de Campina Grande (2015). Bacharel em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca (2012). Professor Assistente da Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde. Professor e Representante Setorial de Pesquisa do Curso de Direito do Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares sobre Direitos Humanos (GEPIDH-Mércia Albuquerque/UNIFAVIP). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação em Direitos Humanos da UFPE. Pesquisador do Grupo de Pesquisas de Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (CNPq), Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (CNPq) e do Diversiones - Grupo de Pesquisa sobre Direitos Humanos, Poder e Cultura em Gênero e Sexualidade (CNPq). Membro/Colaborador da Comissão de Direitos Humanos Dom Hélder Câmara da UFPE. Extensionista/Colaborador do Observatório dos Movimentos Sociais na América Latina UFPE-CAA. Possui interesse/experiência nas áreas de Direitos Humanos, Gênero, Justiça de Transição e Educação em Direitos Humanos, .

Published

2018-05-29

Issue

Section

Articles