Tecnologia e Saúde: Desenvolvimento do Minimum Viable Product (MVP) de uma Plataforma Digital de Ensino para Profissionais da Saúde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v12i3.11037

Keywords:

Health education, Application of medical informatics, Information technology, Technological innovation, Health and technology

Abstract

Introduction: Technology has grown exponentially in all areas, in the area of health education it would not be different. With the pandemic caused by Covid-19 in 2020, the need for strategies that can be carried out remotely, including essential tasks such as studies, was notable. Objective: To develop a digital health education platform, with website and application integration that can help train students and health professionals. Materials and Methods: Elaboration of a business plan, with tools such as empathy map and Canvas. MVP (Minimum Viable Product) development of a digital platform using web technologies such as: Javascript, HTTP, JSON, NodeJS, ReactJS, React Native, Tailwind and Expo. Results: A digital platform of courses for the health area was developed with integration between the website and the APP, where the user can access the platform's functionalities in both, and with continuity from an access login, with a mini-course and a e-book available for free. Conclusion: A platform focused on students and health professionals was developed, with the aim that they obtain a safe, fast and more accessible source of information, boosting entrepreneurship and technology for health professionals. 

Author Biography

Luiz Alberto Forgiarini Junior, Universidade La Salle

Fisioterapeuta;

Especialista em Fisioterapia em Terapia Intensiva pela ASSOBRAFIR;

Doutor em Pneumologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS;

Pós-doutor pela Faculdade de Medicina - USP

References

Tortorella, Guilherme Luz, et al. Implementação da produção enxuta e Indústria 4.0 em empresas brasileiras de manufatura. Revista Empreender e Inovar. 1.1 2018: 1-18.

Ries, Eric. A Startup Enxuta: Como usar a inovação contínua para criar negócios radicalmente bem-sucedidos. Sextante, 2019.

de Mello, JG, Renato Cavalcanti Novaes, and Silvio de Cassio Costa Telles. "Educação Física Escolar a Distância: Análise de Propostas para o Ensino Remoto". EaD Em Foco 10.3 2020.

Viana LS et al. Educação em saúde e o uso de aplicativos móveis: uma revisão integrativa. Gestão e Desenvolvimento. 2020; (28):75-94.

Brusamento, Serena et al.Educação digital de profissionais de saúde na área de pediatria: revisão sistemática e meta-análise pela colaboração digital de educação em saúde. Journal of medical Internet research. 2019;21(9): e14231.

Palácio, Maria Augusta Vasconcelos, and Iukary Takenami. "Em tempos de pandemia pela COVID-19: o desafio para a educação em saúde." Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia. 2020. 8.2: 10-15.

Santos, Álisson Oliveira dos et al. Desenvolvimento e Avaliação de uma Plataforma Colaborativa Digital para Educação e Tomada de Decisão Médica Baseada em Evidências. Revista Brasileira de Educação Médica. 2020.43: 513- 524.

Byrnes, Kevin G., et al. "Communication, collaboration and contagion:“Virtualisation” of anatomy during COVID‐19". Clinical Anatomy. 2021. 34.1: 82-89.

Barra DCC, Dal Sasso GTM. Tecnologia móvel à beira do leito: processo de enfermagem informatizado em terapia intensiva a partir da CIPE 1.0®. Texto and Contexto Enfermagem. 2010; 19(1):54.

Osaku, E.F. Desenvolvimento de um software didático para o apoio ao aprendizado de ventilação mecânica [dissertação de mestrado]. Paraná: Centro Federal de Educação Tecnológica do Paraná; 2005.

Schlupeck M, Stubner B, Erfurt-Berge C. Development and evaluation of a digital education tool for medical students in wound care. Int Wound J. 2021;18(1):8-16.

Barra DCC et al. Métodos para desenvolvimento de aplicativos móveis em saúde: revisão integrativa da literatura. Texto & Contexto-Enfermagem. 2017; 26(4).

Canesin MF, Furtado FN, Gonçalves RM, Carraro DC, Oliveira TMN, Rodrigues R, Fuganti CJ, Mesas CE, Uemura L. Learning: New Strategy for Humanized Digital Medical Education and Training in Cardiology. Arq Bras Cardiol. 2022 Oct;119(5 suppl 1):35-42.

Bogar PZ, Virag M, Bene M, Hardi P, Matuz A, Schlegl AT, Toth L, Molnar F, Nagy B, Rendeki S, Berner-Juhos K, Ferencz A, Fischer K, Maroti P. Validation of a novel, low-fidelity virtual reality simulator and an artificial intelligence assessment approach for peg transfer laparoscopic training. Sci Rep. 2024;14(1):16702.

Published

2025-04-30

Issue

Section

Artigos Originais