Adaptive Efficacy Assessment in HighPerformance Athletes: An Exploratory Study

Authors

  • Evandro Morais Peixoto Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC). Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).
  • Elisa Medici Pizão Yoshida 1Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)
  • Marcos Alencar Abaide Balbinotti Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).
  • Tatiana Cassia Nakano Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC).
  • Daniela Wiethaeuper Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).

DOI:

https://doi.org/10.18316/2317-8582.15.2

Keywords:

Psychological assessment, Adaptive efficacy, Sport, Self-report

Abstract

This research aimed to evaluate the adaptive efficacy of Brazilian athletes samples and verify possible differences between groups depending on the sport modality (basketball, futsal and volleyball), category (youth and adult) and gender (male and female). Therefore, this research is based on the theory of adaptive efficacy developed by Ryad Simon and on the Adaptive Operational Diagnostic Scale for Athletes (EDAO-AR-A), that assesses the effectiveness of adaptive efficacy in athletes through two adaptive sectors (Affective Relational A-R and Productivity Pr). This research sample comprised 150 athletes (21.45 ± 4.14 years, 50.7% men). MANONA test indicated a statistically significant difference in terms of sport modality. The Bonferroni post hoc test indicated that futsal athletes presented a significantly higher mean in the A-R sector when compared to basketball athletes in the Interpersonal Relations factor. ANOVA test showed significantly higher Self-control factor levels for youth athletes, corresponding to the two sectors. Regarding gender, male athletes had significantly higher means in Self-control factor in the A-R sector; Coping in the Pr sector and overall Adaptive Efficacy. It was identified different contexts that may affect adaptive processes in high-performance athletes.

Author Biographies

Evandro Morais Peixoto, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC). Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).

Graduado em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2010). Mestre em Psicologia como Profissão e Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2012). Doutorando em Psicologia pela mesma universidade, com estagio doutoral PDSE desenvolvido na Université du Québec à Trois-Rivières-UQTR. Possui experiência na área de Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Psicologia do Esporte e Avaliação Psicológica de Atletas. Membro do GT- “Avaliação da Personalidade e Psicopatologia” da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).

Elisa Medici Pizão Yoshida, 1Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1975), mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (1984) e doutorado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (1989). Fez Pós Doutorado na Université de Montréal, Canadá (1995). Professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Psicologia e na Faculdade de Psicologia entre 1990 e 2013. Presidente do Capítulo Latino Americano da Society for Psychotherapy Research - SPR ( 2007 - 2008). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Intervenção Terapêutica, atuando principalmente nos seguintes temas: mudança em psicoterapia breve e avaliação psicológica.

Marcos Alencar Abaide Balbinotti, Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).

Professor na Université du Québec à Trois-Rivières-UQTR, Departamento de psicologia. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, mestrado em Psicologia Social pela mesma Universidade. Ddoutorado em Psicologia pela Université de Montréal. Pós-doutorado Psicologia, o primeiro realizado no Laboratoire de Variables Affectives (LaVA) pela Université de Montréal, em Montreal (Canadá), e o segundo realizado no Collectif de Recherche en Counseling et Développement de Carrière (CRCDC) pela Université de Sherbrooke, em Sherbrooke (Canadá).

Tatiana Cassia Nakano, Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCC).

Doutora em Psicologia como Profissão e Ciência pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, onde atua como docente do curso de graduação e pós-graduação stricto sensu em Psicologia, pesquisadora da linha de Instrumentos e processos em avaliação psicológica. Pós Doutorado pela Universidade São Francisco. Presidente atual da Associação Brasileira de Criatividade e Inovação (Criabrasilis).  Atua principalmente nas temáticas de avaliação da criatividade, altas habilidades / superdotação. Pesquisadora Produtividade CNPq nível 2.

Daniela Wiethaeuper, Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR).

Psicóloga, PhD em psicologia clínica em Psicologia pela Université de Montréal, Professora adjunta, departamento de psicologia,  Universidade do quebec em trois-rivières.

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Published

2015-11-27

Issue

Section

Artigos Originais