Effects of Pilates Method practice in athletes of different modalities

Authors

  • Regina Poletto Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Adriana Marques Toigo Unilasalle-Canoas/RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v5i2.3144

Keywords:

Pilates Method, Athletes, Effects, Performance

Abstract

Introduction: Pilates is a widespread physical activity and sought due to the responsiveness of its participants. It appears as a form of physical conditioning that seeks the general welfare of the subject. People, in general, are increasingly benefiting from the method as a form of body restructuring, looking for a leveling between flexibility, strength and endurance, and as a way of preventing injuries. Despite all the benefits of the practice of this activity, there are few scientific evidence found until today regarding the results with high performance athletes.

Objective: the aim of this study was to review previous findings regarding the effects of the practice of Pilates for Athletes, whether amateur or not.

Method: papers were selected and analyzed from refereed journals and studies on specific databases.

Results and conclusion: It was observed that the Pilates method brought benefits related to sports performance, coordination, flexibility, muscle strength and posture. Given the lack of data found, there is a need for the development of further studies with athletes in other modalities and with female athletes in general.

Author Biographies

Regina Poletto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e Bacharel em Física (ênfase em Física Médica) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Bacharel em Educação Física pelo Centro Universitário La Salle (2016) e estudante de pós-graduação no Curso de Especialização em Método Pilates na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Proprietária do Estúdio Mobilität Pilates.

Adriana Marques Toigo, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha (2011). Atualmente é professora do Centro Universitário La Salle. É docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Cinesiologia, Biomecânica, Ginástica de Academia, Musculação, Aprendizagem Motora, Desenvolvimento Motor, Psicomotricidade e Fisiologia do Exercício. Publicou 34 artigos em periódicos arbitrados sobre Educação Física e Ensino de Ciências e um livro na área da Educação Física Escolar (Desenvolvimento Motor). Orientou 1 dissertação de mestrado, 1 trabalho de conclusão de curso de especialização e 77 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos de Revisão