Teaching about the process of human aging in graduate courses in physical education

Authors

  • Pâmela Andrieli da Silva Tristão Unilasalle-Canoas/RS
  • Juliana Ludwig Justo Unilasalle-Canoas/RS
  • Adriana Marques Toigo Unilasalle-Canoas/RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v5i2.3181

Keywords:

Aging, Undergraduate Education, Physical Education, Curriculum

Abstract

Introduction: The National Policy for the Elderly provides the inclusion of Gerontology and Geriatrics as curricular subjects in higher education.

Objective: To know how is the teaching about the human aging process in the courses of Physical Education in higher level.

Method: Cross-sectional study with 7 individuals of both sexes representing the higher education institutions (HEI) that have participated of a local event called Fórum Gaúcho das Instituições de Ensino Superior com Ações Voltadas ao Envelhecimento in the year of 2016. The protocol was a questionnaire with closed and open questions.

Results: Four HEI offer the subject called Physical Education and Human Aging in the curriculum of the Bachelor, but none offers this subject in the curriculum for the teaching of Physical Education at scholar level. At the other three HEI, the theme is discussed in other disciplines that includes topics related to special public. The subject was included in the curricula between the years of 2009 and 2013 and has a workload of 60 hours per semester, divided into 4 credits, being located in the curriculum between the fifth and the eight semester.

Conclusion: The offer of the subject Physical Education and Human Aging is still not a consensus as mandatory in the undergraduate courses of Physical Education in the south of Brazil.

Author Biographies

Pâmela Andrieli da Silva Tristão, Unilasalle-Canoas/RS

Acadêmica do Curso de Bacharelado em Educação Física do Centro Universitário La Salle, Canoas, Brasil.

Juliana Ludwig Justo, Unilasalle-Canoas/RS

Mestre em Educação pelo Centro Universitário La Salle, Brasil

Licenciada em Educação Física pela Universidade Feevale, Brasil
Docente nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física do Centro Universitário La Salle, Brasil

Adriana Marques Toigo, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha (2011). Atualmente é professora do Centro Universitário La Salle. É docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Cinesiologia, Biomecânica, Ginástica de Academia, Musculação, Aprendizagem Motora, Desenvolvimento Motor, Psicomotricidade e Fisiologia do Exercício. Publicou 34 artigos em periódicos arbitrados sobre Educação Física e Ensino de Ciências e um livro na área da Educação Física Escolar (Desenvolvimento Motor). Orientou 1 dissertação de mestrado, 1 trabalho de conclusão de curso de especialização e 77 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Published

2017-06-30

Issue

Section

Artigos Originais