Motor skills development: validity evidences of a new measurement instrument

Authors

  • Gabriel Henrique Treter Gonçalves Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Marcos Alencar Abaide Balbinotti Université du Québec à Trois- Rivières
  • Carlos Adelar Abaide Balbinotti Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v6i3.3587

Keywords:

Validity, Reliability, Coaches, Competition

Abstract

Introduction: Motor skills development is one the most remembered contents regarding the sports pedagogy literature.

Objective: To teste the four-dimensional – Improvement Orientation (IO), Conformation Orientation (CO), Motor Stage Adequation Conformation (MSAC) and Multiple Practices Orientation (MPO) – evaluated by the Motor Skills Development in Sporting Competitions Context Scale (MSDSCCS-14), through factor analysis and intern consistency metric principles.

Method: It was used a sample of 108 participants of 20 to 61 years old, both genders, all sports coaches.

Results: Exploratory factor analysis’ results (explaining about 50% of the total construct variance) and confirmatory factor analysis’ results (GFI = 0.89; AGFI = 0.83; x2/gl = 1.424; RMSEA = 0.063; PCLOSE = 0.220; CFI = 0.934) allow to conclude that the tested model confirmed the existence of four dimensions (IO, CO, MSAC, MPO). Intern consistency’s results obtained by Cronbach’s Alpha calculation (0.67 to 0.73) ensure relative precision of the measured dimensions and the reliability of its utilization according to the proposed objectives.

Conclusions: New studies should explore/test other important metrical qualities of this instrument (content validity and test-retest reliability, among others).

Author Biographies

Gabriel Henrique Treter Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharel em Educação Fìsica (UFRGS); Mestre em Ciências do Movimento Humano (UFRGS); Pós-graduação em Gestão Esportiva (Universität Leipzig); Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ciências do Movimento Humano (UFRGS).

Marcos Alencar Abaide Balbinotti, Université du Québec à Trois- Rivières

Professor da Université du Québec à Trois-Rivières, Departamento de psicologia. Graduação em Psicologia (PUCRS); Mestre em Psicologia Social e da Personalidade (PUCRS); Doutor em Psicologia (Université de Montréal); Pós-doutorados realizados na Université de Montréal e na Université de Sherbrooke.

Carlos Adelar Abaide Balbinotti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Educação Física, PPG em Ciências do Movimento Humano. Licenciado em Educação Física (UFRGS); Mestre em Ciências do Movimento Humano (UFRGS); Doutor em Ciências do Desporto (Univesidade do Porto).

Published

2018-12-17

Issue

Section

Artigos Originais