The effect of weekly indoor hockey classes, in the motor development of 8 to 10 years old children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v5i3.3744

Keywords:

Motor Development, Hockey, Intervention

Abstract

Objective: To investigate the contributions of initiation to indoor hockey for motor development (fine motor skills, gross motor skills, balance, body scheme, spatial organization and temporal organization) of children from 8 to 10 years old and to compare them to children of the same age whose Physical Education did not include the initiation to this sport.

Method: Twenty-one children (experimental group) underwent weekly hockey practice during Physical Education classes for 10 weeks and were compared to those whose classes did not include the teaching of this sport (control group, n = 30). The test used to evaluate the motor development was the Motor Development Scale, which was applied before and after the intervention with hockey.

Results: The experimental group presented statistically significant differences between pre and post-test in general motor age, fine motor skills, gross motor skills, body scheme/speed and general motor quotient, representing a decrease in the motor delay. In the post-test between groups, only the variable general motor quotient spatial organization presented difference.

Conclusion: The indoor hockey practice as sport initiation in Physical Education classes showed potential to develop psychomotor aspects due to the diversity of its motor repertoire.

Author Biographies

Nádia Gomes Lopes, UNILASALLE-Canoas/RS

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade La Salle, Canoas, Brasil.

Adriana Marques Toigo, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha (2011). Atualmente é professora do Centro Universitário La Salle. É docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Cinesiologia, Biomecânica, Ginástica de Academia, Musculação, Aprendizagem Motora, Desenvolvimento Motor, Psicomotricidade e Fisiologia do Exercício. Publicou 34 artigos em periódicos arbitrados sobre Educação Física e Ensino de Ciências e um livro na área da Educação Física Escolar (Desenvolvimento Motor). Orientou 1 dissertação de mestrado, 1 trabalho de conclusão de curso de especialização e 77 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Published

2017-10-31

Issue

Section

Artigos Originais