Childcare: a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v7i1.5104

Keywords:

Pediatrics, Childcare

Abstract

Childcare is defined as a set of techniques used to evaluate the physical and mental development of children, from gestation to four or five years of age. This study aims to identify and describe the models of childcare found in the literature, specifically in the databases MEDLINE, LILACS, LILACS-Express, SCIELO, BDENF, HISA, SESSP-IBPROD, INDEX PSYCHOLOGY, PUBMED, PDQ, LEYES, CUIDEN and PROQUEST, using the descriptor “childcare” in Portuguese and English between 2010 and 2016. The method used to carry out this research was the systematic review of the literature, and from it, produce a careful reading of the references found, seeking to evaluate the quality of the study and use all the information defined in the planning. A narrative synthesis was carried out with a quantitative and qualitative analysis of the bibliographical sample, accompanied by the critical discussion of the material. The results show that there is no reference in any reference used to describe the practices performed. It was observed a predominance of the practice of childcare among nurses; however, doctors and dentists appeared among the studies analyzed, but focused on specific areas such as oral health, early weaning, the importance of vaccination and neurocognitive development of children. This action has as a practical consequence the compartmentalization of knowledge about the child, not having a comprehensive view of the individual.

Author Biographies

Marcia Berbert Ferreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLANDIA - UFU

Possui mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Uberlândia (2001). Atualmente é medico pediatra da Prefeitura Municipal de Uberlândia e da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Medicina Preventiva

Cesar Roberto Pinheiro, UNIVERSIDADE METODISTA DE SÃO PAULO

Doutorando em Psicologia da Saúde pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Saúde da Universidade Metodista de São Paulo, Mestre em Psicologia como Profissão e Ciência, pela PUC- Campinas (2008) e Graduação em Psicologia pela Universidade Metodista de São Paulo (1999). Atualmente é professor do Curso de Psicologia da Universidade Metodista de São Paulo, do Centro Metodista de Capacitação (CEMEC) e do IPCS (Instituto Psicológico de Controle do Stress). Tem experiência na área de Psicologia Clínica. Os principais temas de pesquisa são: stress, qualidade de vida, violência, traços de personalidade.

Daniele Azzi, Universidade Metodista de São Paulo - UMESP

Psicologa com mestrado em Psicologia da Saúde pela Universidade Metodista de São Paulo.

Miria Benincasa, Universidade Metodista de São Paulo

Pesquisadora e orientadora dos Programas de Pós Graduação (M/D) em Psicologia da Saúde da Universidade Metodista de São Paulo e de Psicossomática (M) da Universidade Ibirapuera. Editora- Chefe da Revista Mudanças - Psicologia da Saúde. Tem experiência na área de Psicologia da Saúde, com ênfase em Programas de Atendimento Comunitário, institucional e hospitalar. As principais áreas de pesquisa são: 1. Gestação: Avaliação e assistência Psicológica à gestante/ casal e desenvolvimento de Programas de Pré-Natal Psicológico, Pré-Natal Coletivo e Pré-Natal Integral; 2. Parto e Pós-parto: modelos de intervenção, avaliação, apoio e acolhimento à mulheres em situação de pós parto; 3.Psicologia do Desenvolvimento de Bebês e crianças (primeiríssima infância).

Maria Geralda Viana Heleno, Associação Brasileira de Psicologia da Saúde - ABPSA

Possui graduação em Psicologia pelo Instituto de Ensino Superior Senador Fláquer (1978), mestrado em Psicologia da Saúde pela Universidade Metodista de São Paulo (1992) e doutorado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (2000). Tem experiência na área de Psicologia com ênfase em Psicologia da Saúde. Atua e pesquisa nos seguintes temas: eficácia adaptativa, qualidade de vida e violência doméstica - Justiça Restaurativa.

Published

2019-03-18

Issue

Section

Artigos de Revisão