Social Skills for Speaking in Public of College Students: Literature Review

Authors

  • Bárbara Cintra Universidade Federal do Amazonas
  • Nazaré Maria de Albuquerque Hayasida Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v9i3.5375

Keywords:

Anxiety, Social Skills, Public Speaking, College Students

Abstract

Introduction: The transition to university can be a challenge for students, as it requires them to have the skills to meet interpersonal demands. In this context, occasionally, there are events that require the behavior of public speaking, which hinders the performance of some students.

Objective: This study aimed to evaluate the anxiety of university students in expressing the social skills for speaking in public.

Material and Methods: The method used was the review of the national literature of articles, dissertations and theses published in the last ten years in the databases of Capes, Dedalus USP, BDTD, BVSPsi, Google Scholar, Lilacs, PubMed, Pepsic and Scielo, with the descriptors “social skills”, “public speaking” and “college students”. We found 32 (thirty two) references, and of these, 15 (fi fteen) materials were selected for the composition of this study.

Results and Conclusion: It was found that the high level of anxiety in university students when speaking in public can present different causes and impair the quality of life of students, as well as indicate possible mental disorders. In addition, it was also observed the lack of research on other emotions related to the behavior of exposure and the need to expand studies on the theme for the other regions of the country.

Author Biographies

Bárbara Cintra, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Amazonas.

Nazaré Maria de Albuquerque Hayasida, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade de Ciências Humanas de Olinda (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2005) e doutorado em Psicologia pela Universidade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - USP-RP (2010). Coordenadora do Grupo de Estudos em Terapias cognitivas-comportamentais (TCC) e Terapia dos Esquemas (TE). Coordenadora do LaBICC (Laboratório de Intervenções em Ciências Cognitivas). Participante do Grupo de Trabalho "Processos, Saúde e Investigação em uma perspectiva Cognitivo-Comportamental" na Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP). Membro da Federação Brasileira de Terapias Cognitivas (FBTC). Membro e 2a. Diretora da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar (SBPH) Gestão 2017-2019. Atualmente é professora da Universidade Federal do Amazonas, docente da Faculdade de Psicologia e da Faculdade de Ciências da Saúde, e professora visitante da Faculdade Martha Falcão DVry. Tem experiência na área de Psicologia Clínica e Psicologia da saúde, com ênfase em TCC e Terapia dos Esquemas (TE), atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia da saúde e hospitalar, atendimento a comunidades, políticas públicas em saúde e educação, violências, ansiedade e depressão, psicopatologia, habilidades sociais.

Published

2021-11-08

Issue

Section

Artigos de Revisão