Exergames as a tool for pedagogical intervention in scholar physical education: an integrative review

Authors

  • Túlio Valêncio Nunes Centro Universitário Cenecista de Osório
  • Adriana Marques Toigo Unilasalle-Canoas/RS http://orcid.org/0000-0003-3405-064X
  • José Augusto Ayres Florentino Unilasalle-Canoas/RS

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v7i2.5492

Keywords:

Physical Education, Curriculum, Exergames

Abstract

Introduction: The fact that video games are present in most homes makes this technology known and appreciated by the majority of young people. Due to this issue of the use of electronic games as a pedagogical tool has been investigated in recent research.

Objective: The purpose of this study was to review in the literature previous findings about the use of exergames, which combine body movement with fascination with video games, as a learning object in Physical Education classes.

Method: An integrative review, which allowed the selection of 7 articles published among 2010 and 2019 addressing the discussed topic.

Results and conclusions: Data showed that the exergames are efficient for the development of motor skills, as well as strength and flexibility, besides increasing the caloric expenditure during the practice of the virtual game. It is suggested that the exergames, due to their motivational potential, can be used as a complement to the Physical Education classes. The exergames also presented advantages such as the expansion of the learning objects possibilities to be approached, due to the fact that they do not require specific sports materials and space that are not part of the Brazilian culture. Taking the results into account, we understand that it is possible to use exergames as a pedagogical tool, however, they cannot be considered as a substitute to Physical Education classes.

Author Biographies

Túlio Valêncio Nunes, Centro Universitário Cenecista de Osório

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Cenecista de Osório (2017)

Adriana Marques Toigo, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade de Burgos, Espanha (2011). Atualmente é professora da Universidade La Salle. É docente colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Cinesiologia, Biomecânica, Ginástica de Academia, Musculação, Aprendizagem Motora, Desenvolvimento Motor, Psicomotricidade e Fisiologia do Exercício. Publicou 46 artigos em periódicos arbitrados sobre Educação Física e Ensino de Ciências e um livro na área da Educação Física Escolar (Desenvolvimento Motor). Orientou 1 dissertação de mestrado, 1 trabalho de conclusão de curso de especialização e 30 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

José Augusto Ayres Florentino, Unilasalle-Canoas/RS

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Metodista IPA (2002), mestrado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é professor da Universidade La Salle.  Publicou 14 artigos em periódicos arbitrados e 4 capítulos de livro sobre Educação. Orientou 10 trabalhos de conclusão de curso de especialização e 30 trabalhos de conclusão de curso de graduação.

Published

2019-07-12

Issue

Section

Artigos de Revisão