Vulnerabilities in the Mental Health of University Students in the Period of Clinical Internship

Authors

  • Meire Luci da Silva Universidade Estadual Paulista (UNESP), http://orcid.org/0000-0003-0256-4793
  • Marcela Doescher Dias Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.
  • Kelli Cristina Corrêa Faculdade de Medicina de Marília – FAMEMA, Marília, SP, Brasil.
  • Regina de Cássia Rondina Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-0588-8120
  • Elton Farias Bastos Universidade Estadual Paulista (UNESP), http://orcid.org/0000-0001-6133-9380
  • Cátia Candida de Almeida Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18316/sdh.v8i3.6727

Keywords:

Depression, Anxiety, Stress, Mental Disorders, Students Health Occupations

Abstract

Introduction: The internship period of university courses in the health area is full of challenges, permeated by ambivalent feelings, which, if poorly elaborated, can culminate in physical and / or mental illness.

Objective: To investigate the level of anxiety, depression and stress symptoms in university students - health interns.

Methodology: Descriptive and quantitative research. Sample made up of interns from three health courses. Held at a public university located in the interior of São Paulo. Two instruments were used: sociodemographic questionnaire and the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Data analysis following the protocol established by the instrument, calculations of descriptive and association statistics.

Results: Participated 114 interns, with an average age of 22 years old, most of them female, single, with religion, sedentary and engaged in leisure activities. Of the total, 57.0% had symptoms of depression, 60.5% anxiety and 65.8% stress, with moderate and severe levels, therefore considered pathological. An association was found between female sex and symptoms of anxiety, depressive symptoms and lack of physical and leisure activities.

Conclusion: Need to develop preventive actions and promote mental health in the university context, encouraging the development of protective factors and strategies to cope with stress.

Author Biographies

Meire Luci da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP),

Professora Assistente Doutora do curso de Terapia Ocupacional do Departamento de Fisioterapia e Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil. Tutora do Programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Marília (FAMEMA), Marilia, SP, Brasil. 2 Discente do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Marcela Doescher Dias, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

2 Discente do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Kelli Cristina Corrêa, Faculdade de Medicina de Marília – FAMEMA, Marília, SP, Brasil.

Terapeuta Ocupacional, Residente do Programa  de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde Mental da Faculdade de Medicina de Marília – FAMEMA, Marília, SP, Brasil.

Regina de Cássia Rondina, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Professora Assistente Doutora do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós Graduação em Ensino e Processos Formativos da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Elton Farias Bastos, Universidade Estadual Paulista (UNESP),

Psicólogo. Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Ensino e Processos Formativos da Universidade Estadual Paulista (UNESP), São José Rio Preto, SP, Brasil.

Cátia Candida de Almeida, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Estatistica. Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marilia, SP, Brasil.

Published

2020-07-27

Issue

Section

Artigos Originais