Resiliência e autoeficácia: bivalência importante para ampliar habilidades de solução de problemas com base na abordagem cognitivo-comportamental
DOI:
https://doi.org/10.18316/1228Palabras clave:
Adversidade, Terapia cognitivo-comportamental, Competência, Habilidades, Resistente, TolerânciaResumen
Este artigo busca, com base na revis
Citas
Reppold, C. T., Pacheco, J., Bardagi, M., & Hutz, C. Prevenção de problemas de comportamento e desenvolvimento de competências psicossociais em crianças e adolescentes: uma análise das práticas educativas e dos estilos parentais. In: C. S., Hutz, (Org.), Situações de risco e vulnerabilidade na infância e na adolescência: aspectos teóricos e estratégias de intervenção. 2002; (pp. 7-51). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Dobson, D. e K. S. Dobson. A terapia cognitivo-comportamental baseada em evidências. Porto Alegre: Artmed. 2010.
Norris, F. H., et al. Community resilience as a metaphor, theory, set of capacities, and strategy for disaster readiness. Am. J. Community Psychol 2008; 41, p, 127-150.
Job, F. P. P. Os sentidos do trabalho e a importância da resiliência nas organizações. Tese (Doutorado em Administração de Empresas). São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2003.
Barbosa, G. S. Resiliência em professores do ensino fundamental de 5ª a 8ª Série: Validação e aplicação do questionário do índice de Resiliência: Adultos Reivich-Shatté/Barbosa. Tese (Doutorado em Psicologia Clínica). São Paulo: Pontifica Universidade Católica, 2006
Bandura, A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 1997; 84: 191-215.
Bandura, A. Social cognitive theory: an agentic perspective. Annual Review of Psychology 2001; 52: 1-26.
Bandura, A. A evolução da teoria social cognitive. In: Bandura, A.; Azz, R. G.; Polydoro, S.A.J. (Org.). Teoria Social: conceitos básicos. Colaboradores: Anna Edith Belico da Costa, Fabián Olaz, Fabio Iglesias, Frank Pajares. Porto Alegre: Artmed, 2008 p. 15-41.
Hamill, S. K. Resilience and self-efficacy: the importantance of efficacy beliefs and coping mechanisms in resilient adolescents. Colgate University Journal of the Sciences; In: http://groups. colgate edu/cjs/student papers/2013/Hamill. Pdf.
Caballo, V. E. O Treinamento em habilidades Sociais. In: Caballo, V. E. Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. 2003. 3. Ed. São Paulo: Santos.
Dobson, K.S.; Dozois, D.J.A. Historical and philosophical bases of the cognitive-behavioral therapies. In: Dobson, K.S. (Ed.). Handbook of cognitive-behavioral therapies 2001. 2. Ed. New York: Guilford, p.3-39.
Burns, D. D. The feeling good handbook, 1989. New York: William Morrow.
Beck, A.T. Cognitive therapy and the emocional desordens. 1976. New York: International Universities.
Caballo V. E. O treinamento em habilidades Sociais. In: Caballo, V. E. Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. 2002; 2. Ed. São Paulo: Santos.
Dobson, D. e K. S. Dobson. A terapia cognitivo-comportamental baseada em evidências. Artmed, 2010. Porto Alegre.
Cherniss, C. The role of professsional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout. En W. B. Schaufeli, C. Maslach, & T. Marek (Eds.), Professional burnout: recent developments in theory and research 1993, p. 135-149). Washington: Taylor and Francis.
Bandura, A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 1977. v. 84, n.2, p. 191-215.
Rutter, M.: Epidemiological-longitudinal approaches to the study of development. In: W.A.COLLINS, ed., 1982. The concept of development, Minnesota symposia on child psychology Hillsdale, NJ, Lawrence Erlbaum.
Agaibi, C. E., Wilson, J. P. Trauma, PTSD, and resilience: a review of the literature. Trauma Violence Abuse; 2005 6, 195-216.
Garmezy, N. Stress, competence and development: Continuing in the study of schizophrenia in adults, children vulnerable to psychopathology and the search 104 for stress resilient children. American Journal of Orthopsychiatry, 1987. 57, 159-174.
Rutter, M.: Resilience in the face of adversity. Protective factors and resistance to psychiatric disorder. Br. J. Psychiatry 1985, 147: 598-611.
Werner, E. E. High-Risk Children in Young Adulthood - A Longitudinal-Study from Birth to 32 Years. 1989. American Journal of Orthopsychiatry 59: 72-81.
Masten, A. S., Coatsworth, J. D. The Development of competence in favorable and unfavorable environments: lessons from research on successful children 1998. American Psychologist 53: 205-220.
Luthar, S. S., Zigler, E.: Vulnerability and Competence - A Review of Research on Resilience in Childhood, 1991. American Journal of Orthopsychiatry 6: 6-22.
Vaillant, G. E., Vaillant, C. O.: Natural-History of Male Psychological Health. 12. A 45-Year Study of Predictors of Successful Aging at Age 65. 1990. American Journal of Psychiatry 147: 31-37.
Yehuda, R., Flory, J. D., Southwick, S., Charney, D. S.: Developing an agenda for translational studies of resilience and vulnerability following trauma exposure. Psychobiology of Posttraumatic Stress Disorder: A Decade of Progress, 2006. 107: 379-396.
Rutter, M.: Implications of resilience concepts for scientific understanding. 2006. Ann. N. Y. Acad. Sci. 1094: 1-12.
Richardson, G. E.: The metatheory of resilience and resiliency. 2002. Journal of Clinical Psychology 58: 307-321.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., Becker, B.: The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work. 2000. Child Dev. 71: 543-562.
Mrazek, P J., & Mrazek, D. A. Resilience in child maltreatment victims: A conceptual exploration, 1987. Child Abuse and Neglect, 11: 357-366.
Lam, J. N., Grossman, F. K. Resiliency and adult adaptation in women with and without self-reported histories of childhood sexual abuse. 1987. J. Trauma Stress 10: 175-196.
Demos, E. V. Resiliency in infancy. In T F. Dugan & R. Coles (Eds.), The child in our times: Studies in the development of resiliency, 1989; p. 3-22. New York:runner/Mazel.
Garmezy, N, Masten, A. S., and Tellegen, A. The Study of Stress and Competence in Children: A Building Block for Developmental Psychopathology. 1984. Child Development 55: 97-111.
Block, J. H. and Kremen, A. M. IQ and ego-resilience: Conceptual and empirical connections and separateness, 1996. Journal of Personality and Social Psychology 70: 349-361.
Agaibi, C. E., Wilson, J. P. Trauma, PTSD, and resilience: a review of the literature. 2005. Trauma Violence Abuse, 20: 195-216.
Siebert, A.: The survivor personality,1996. New York, Pedigree Books.
Bastos, A. C. de S., Alcântara, M. A. R. de, & Ferreira-Santos, J. E. Novas famílias urbanas. In: E. da R. Lordelo, A. M. Carvalho, & S. H. Koller (Orgs.), Infância brasileira e contextos de desenvolvimento. 2002. p. 99-135. São Paulo/Salvador: Casa do Psicólogo.
Barreira, D. D.; Nakamura, A. P. Resiliência e a auto-efi cácia percebida: articulação entre conceitos.2006. Aletheia, Canoas, n. 23, p. 75-80.
Medeiros, P. C. A. Auto-Eficácia e os Aspectos Comportamentais de Crianças com Dificuldade de Aprendizagem. 2000. Psicologia: reflexão e crítica v. 13, 3:327-336. Porto Alegre, RS.
Stevenato, I. S. Autoconceito de crianças com dificuldades de aprendizagem e problemas de comportamento. 2003. Psicologia em Estudo, v. 8, 1: 67-76. Maringa, SP.
Blostein, D. L. The role of goal instability and career self-efficacy in the carreer exploration process. 1989. Journal of Vocational Behavior, 35:194-203.
Bandura, A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. 1977. Psychological Review, 84: 191-215.
Bandura, A. Human agency in social cognitive theory. 1989. American Psychologist, 9:1175-1184.
Bandura, A. Exercise of personal agency thought the selff efficacy mechanism. 1992. In. R. Schwarzer (Org.) Selff-efficacy: thought control of action. p. 3-38. Washington: Hemisphere.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Los autores que presenten sus manuscritos para su publicación en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Autores conservan los derechos de autor y conceden el derecho de diario de la primera publicación de la obra a la vez bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento-que permite compartir el trabajo con el reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
En virtud de los artículos que aparecen en esta revista de acceso abierto, los artículos son de uso gratuito, con la debida atribución, en el educativo y no comercial.