Reflections and responsibilities of the Law in relation to ageism in the media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/dilogo.v1i56.11842

Keywords:

Aged, Ageism, law, Social Inclusion, Stereotype

Abstract

Population aging has implications in the political, economic and cultural spheres, which are made up of potentialities and challenges. Among the social aspects observed, the importance of combating ageism can be noted. With this in mind, the aim of this essay was to present aspects relating to the phenomenon of ageism in Brazilian society, focusing on the media's contribution to creating stereotypes and on existing legal provisions. It was observed that the media influences the construction of stereotypes relating to a certain group, such as the elderly population. In Brazil, one of the ways in which ageism is expressed relates to the media's construction of the image of the elderly, which still reinforces the image of them as vulnerable and non-contributory. It should be noted that these negative stereotypes associated with old age are still observed, despite the significant changes that have taken place in recent decades, with new roles being assigned to the elderly in the media and outside it. With regard to legal provisions, the Statute of the Elderly Person is a relevant mechanism in the process of combating ageism, and bodies such as the National Council for the Rights of the Elderly and the National Advertising Self-Regulation Council can collaborate in the process. Combating ageism is a way of promoting the inclusion of older people in different social spheres, as well as recognizing their potential. The media, with its ability to shape perspectives, can be considered a tool for promoting greater positive intergenerational coexistence.

Author Biographies

Ana Paula Santos Soares de Paula, Universidade São Judas Tadeu

Advogada. Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Dante Ogassavara, Universidade São Judas Tadeu

Psicólogo. Mestre e Doutorando do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Jeniffer Ferreira-Costa, Universidade São Judas Tadeu

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Thais da Silva-Ferreira, Universidade São Judas Tadeu

Psicóloga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

José Maria Montiel, Universidade São Judas Tadeu

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu/Instituto Ânima, São Paulo, SP, Brasil.

References

ALMEIDA, Fabiane et al. Microagressões no contexto escolar em estudantes imigrantes e descendentes de imigrantes. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, Mato Grosso do Sul, v. 10, n. 22, p. 417–427, 2023.

ARAUJO, Fábio Francisco et al. O consumidor de terceira idade na primeira década do século XXI: uma análise da propaganda dirigida a idosos. Revista Administração em Diálogo-RAD, [S.l.], v. 17, n. 1, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.20946/rad.v17i1.15098. Acesso em: 20 jan. 2024.

BEAUVOIR, Simone. A velhice. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BEZERRA, Ada Kesea Guedes. A construção e reconstrução da imagem do idoso pela mídia televisiva. Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação. Paraíba, 2006. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/guedes-ada-imagemidoso-midia-televisiva.pdf. Acesso em: 15 jan. 2024.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988.

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1 de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm. Acesso em: 20 mai. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014. Marco Civil da Internet. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.

CAMARANO, Ana Amélia; KANSO, Solange; FERNANDES, Daniele. Brasil envelhece antes e pós-PNI. In: ALCÂNTARA, Alexandre de Oliveira; CAMARANO, Ana Amélia; GIACOMIN, Karla Cristina (Eds.). Política Nacional do Idoso: velhas e novas questões. Rio de Janeiro: Ipea. 2016.

CASTRO, Gisela G. S. O idadismo como viés cultural: refletindo sobre a produção de sentidos para a velhice em nossos dias. Galáxia (São Paulo), [S.l.], p. 79–91, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-25542016120675. Acesso em: 19 jan. 2024.

CENTRO INTERNACIONAL DE LONGEVIDADE BRASIL [ILC-BR]. Envelhecimento ativo: um marco político em resposta à revolução da longevidade. Rio de Janeiro: ILC-BR. Disponível em: https://sbgg.org.br/wp-content/uploads/2014/11/Envelhecimento-Ativo-Um-Marco-Pol--tico-ILC-Brasil_web.pdf. Acesso em: 18 jan. 2024.

CIRILLO, Marco Antonio. A vez da terceira idade: o discurso da publicidade na construção da imagem do idoso nas revistas. [Dissertação de Mestrado]. Universidade Metodista de São Paulo. São Paulo, 2012.

CONSELHO NACIONAL DE AUTORREGULAMENTAÇÃO PUBLICITÁRIA (CONAR). Código Brasileiro de Autorregulamentação Publicitária. São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.conar.org.br/codigo/codigo.php. Acesso em: 10 jan. 2024.

CÔRTE, Beltrina; MERCADANTE, Elisabeth Frohlich; GOMES, Mayra Rodrigues. Quais as imagens dos idosos na mídia?. In:____. Velhices: reflexões contemporâneas. São Paulo: SESC-SP/PUC-SP. 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA [IBGE]. Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao.html. Acesso em 10 jan. 2024.

JIN, Bora; KIM, Junghwan; BAUMGARTNER, Lisa M. Informal learning of older adults in using mobile devices: A review of the literature. Adult Education Quarterly, [S.l.], v. 69, n. 2, p. 120-141, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0741713619834726. Acesso em: 17 jan. 2024.

KIM, Eugenia et al. Age bias in emotion detection: An analysis of facial emotion recognition performance on young, middle-aged, and older adults. In: _____ Proceedings of the 2021 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society. 2021. p. 638-644.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE [OMS]. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasília: OMS, 2005.

PITANGA, Danielle de Andrade. Velhice na cultura contemporânea. [Tese de Doutorado]. Universidade Católica de Pernambuco. Pernambuco, 2006.

ROSENTHAL, Benjamin; CARDOSO, Flavia; ABDALLA, Carla. Representations of older consumers in advertising: stigma and inadequacy in ageing societies. Journal of Marketing Management, Londres, v. 37, n. 5-6, p. 569–593, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1850511. Acesso em: 12 jan. 2024.

SILVA, N. N. L. da; XAVIER, M. P. A terceira idade como foco das propagandas midiáticas de consumo. Psicologia Revista, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 203–215, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/psicorevista/article/view/15134. Acesso em: 13 jul. 2024.

WILLIAMS, Monnica T. Microaggressions: Clarification, evidence, and impact. Perspectives on Psychological Science, [S.l.], v. 15, n. 1, p. 3-26, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31418642/. Acesso em: 11 jan. 2024

Published

2025-03-07

Issue

Section

Articles