Women’s health, rights and resistance: analyzing discourses produced in the group field
DOI:
https://doi.org/10.18316/1322Keywords:
Social Psychology, Feminism, Groups, Gender, Sexual and Reproductive RightsAbstract
We present some results of a research intervention that focus on an experience in the group field. Based on Critical Social Psychology and on Feminists Studies, the aim of this research was to reflect on sexual and reproductive health, rights and gender (in)equality taking into consideration the discourses (co) produced in groups composed by women. The empowerment groups took place in a psychology clinical school during the years 2011 and 2012. Results indicate that groups can foster resistance to established modes of gender relations as well as produce the invention of new ways of living.References
BARROS, R. D. B. de. Grupo e produção. In: LANCETTI, A. et al. SúdeLoucura: Grupos e Coletivos. São Paulo: Hucitec, 1993.
BARROS, R. D. B. de. Grupo: a afirmação de um simulacro. Porto Alegre: Sulina/Editora da UFRGS, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Política nacional de atenção integral à saúde da mulher: princípios e diretrizes. Brasília-DF: Ministério da Saúde, 2004.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade – Vol. 1: A vontade de saber. 20ª Reimpressão. Rio de Janeiro, Edições Graal, 2010.
GIFFIN, K. Corpo e Conhecimento na Saúde Sexual: uma visão sociológica. In: GIFFIN, K; COSTA, S. H. (Org.). Questões da saúde reprodutiva. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1999.
GUARESCHI, P. A. Psicologia Social Crítica como prática da libertação. 3.ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.
JOVCHELOVITCH, S. Contextos do saber: Representações, comunidade e cultura. Petrópolis: Vozes, 2008.
OLIVEIRA, R. M. R. de. Gênero, direitos humanos e impacto socioeconômico da Aids no Brasil. Rev Saúde Pública: 2006. Nº 40. (80 – 87). Disponível em: <http://www.scielosp.org/pdf/rsp/v40s0/11.pdf> Acesso em: 23 de ago. 2013.
PAULON, S. M.; ROMAGNOLI, R. C. Pesquisa-intervenção e cartografia: Melindres e meandros metodológicos. Estudos e Pesquisa em Psicologia (UERJ), v.10, n.1, p.85-102, 1º quadrimestre de 2010. Disponível em: <http://www.revispsi.uerj.br/v10n1/artigos/pdf/v10n1a07.pdf>. Acesso em: 12 jul.2013.
PETCHESKY, R. P. Introduction. In Petchesky, R., & Judd, Karen (Eds.), Negotiating reproductive rights. Women’s perspectives across countries and cultures, pp.1-30. New York, NY: Zed Books and International Reproductive Rights Research Action Group (IRRRAG), 1998.
ROCHA, M. L. da; AGUIAR, K. F. de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia: ciência e profissão, v.23, n.4, p.64-73, dez. 2003. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1414-98932003000400010&script=sci_arttext>. Acesso em: 12 jul. 2013.
ROSO, A. O cotidiano no campo da saúde: Ética e responsabilidade social. In: VERONESE, M.; GUARESCHI, P. A. Psicologia do cotidiano: representações sociais em ação. Petrópolis: Vozes, 2007.
ROSO, A. Mulheres Latinas e Transmissão Vertical do HIV: Visão dos Profissionais da Saúde que Atendem Mulheres Soropositivas nos Estados Unidos. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, vol. 44, Num. 2 pp. 203-212, 2010. Disponível em <http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/284/28420641014.pdf>. Acesso em: 10 de novembro de 2012.
SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 20, nº 2, jul./dez. 1995, pp. 71-99. Disponível em <http://disciplinas.stoa.usp.br/pluginfile.php/6393/mod_resource/content/1/G%C3%AAnero-Joan%20Scott.pdf> Acesso em: 13 de julho de 2013.
STREY, M. N. Gênero. In: STREY, M. N. et al. Psicologia social contemporânea: livro texto. Petrópolis: Vozes, 2005.
VILLELA, W. Mulher e saúde mental – Da importância do conceito de gênero na abordagem da loucura feminina. Tese de Doutorado. FMUSP. São Paulo, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.