Docência no ensino superior: espaço para construções?
DOI:
https://doi.org/10.18316/177Abstract
Este artigo baseia-se em investigação que tem a Epistemologia Genética piagetiana como quadro teórico e pretende responder se a docência no ensino superior pode constituir-se em espaço de construção de conhecimento. Investigou-se o egocentrismo como possível obstáculo pedagógico à construção de conhecimento e procurou-se identificar possibilidades de descentração que auxiliem na transformação do ensino superior num espaço de construções cognitivas que abram caminhos para novas aprendizagens.
Palavras-chave: Construção de conhecimento; Descentração; Egocentrismo; Ensino superior; Epistemologia genética.
Abstract
This article is based on research considering Piaget’s Genetic Epistemology as the theoretical framework and aims to find out whether teaching in higher education may configure a space for knowledge building or not. We investigated egocentrism as a possible pedagogical obstruction to the building of knowledge and we sought to identify decentration possibilities which may contribute for the transformation of higher education in a space of cognitive constructions that open ways for new learning.
Key-words: Decentration; Egocentrism; Higher education; Genetic epistemology; Knowledge building.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.