The influence ofpatriarchy, personalism and the “jeitinho” in the management of the economic solidarity entreprises

Authors

  • Luis André Aragão Frota Universidade Estadual do Ceará/Curso de Mestrado Acadêmico em Administração
  • Anne Graça de Sousa Andrade Universidade de Fortaleza/ Programa de Pós-Graduação em Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.18316/1903

Keywords:

Solidarity Economy, Organizational culture, Brazilian culture.

Abstract

This work aims to analyze the impacts of "personalism", "patriarchy" and "jeitinho" in the management problems of the enterprises of solidarity economy. Therefore, we consulted books, national and international journals and some of the leading Brazilian management magazines to identify the problems and concepts herein. The analysis was based on the relationship between the constructs studied and the problems perceived in solidarity economic enterprises and it impact of these organizations. At the end we see a strong influence, especially of patriarchy, in these enterprises and we see too that the impacts of these characteristics may be hindering the projects achieve their goals.

Author Biographies

Luis André Aragão Frota, Universidade Estadual do Ceará/Curso de Mestrado Acadêmico em Administração

Mestre em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Professor do curso de Administração de empresas da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA).

Anne Graça de Sousa Andrade, Universidade de Fortaleza/ Programa de Pós-Graduação em Psicologia

Mestre em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (Unifor), Professora do curso de psicologia da Faculdade Luciano Feijão.

Published

2015-04-27

Issue

Section

Articles