A historical analysis of the technologies inserted in education

Authors

  • Alexandra Ferreira Martins Ribeiro Pontifícia Universidade Católica do Paraná http://orcid.org/0000-0002-3942-8050
  • Adriana Ferreira Martins Alflen Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i35.3500

Keywords:

Educational Technologies, History of Education, Teaching Work.

Abstract

This research sought to discuss the implementation of some technologies in education. As specific objectives sought to present some educational technologies that were inserted in the classrooms; to relate these educational technologies to their possible intentions and to discuss the insertion of these educational technologies in the daily life of teachers. The methodology used was the bibliographical analysis, which counted on the theoretical framework of Brito and Purificação (2011); Viñao Frago (2008); Razzini (2008) and Habermas (2014). It was possible to perceive that, linked to the productive processes, the technologies were implanted in education as subsidies for the expansion of elementary education in the XVIII, XIX and XX centuries. However, with the advent of information and communication technologies at the end of the XX century, these tools reached the classrooms more quickly, generating new challenges and possibilities in the teaching and learning processes.

Author Biographies

Alexandra Ferreira Martins Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC/PR. Bolsista CAPES. Graduação em andamento em Licenciatura em História, PUC/PR. Possui especialização em MBA em Gestão Financeira, Controladoria e Auditoria, (2004), FGV/ISAE. Bacharel em Administração de Empresas, PUC/PR.  

Adriana Ferreira Martins Alflen, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, PUC/PR.Possui graduação em Pedagogia pela PUC/PR (1997) e especialização em em Educação Infantil pelo Centro Universitário Curitiba(2004). Atualmente é pedagoga da Prefeitura de São Jose dos Pinhais.

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brasil(2010)
Professor adjunto da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brasil

Published

2017-08-30

Issue

Section

Articles