The culture of school break time

Authors

  • Hugo Norberto Krug Universidade Federal de Santa Maria
  • Rodrigo de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta
  • Marilia de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta
  • Cassiano Telles Universidade Federal de Santa Maria
  • Patric Paludett Flores Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i41.4787

Keywords:

Elementary education, school break time, culture

Abstract

The study aimed to understand the shool brek time of Elementary Education Early Years (EEEY), from schools of the municipal education network, of the a city in the southern region of Brazil. We characterize the research as qualitative of the case study ethnographic type. The instruments used were the participant observation and the field diary. Participated 2509 EEEY students from fifteen schools of refeer network and city. The results show that: 1) the culture of the occupation of the physical space and of the available materials is characterized by the concentration in a sports court and by the little diversity and quantity of available materials; 2) the culture of games, toys and jokes played is characterized by the practice with more frequency of two types of games (soccer and catcher), having a limited set in relation to their diversity; 3) the culture of the students' aggressiveness is characterized by not occurring much aggressiveness, but that some forms of small aggressions appeared, being the occurrence of physical aggressions in more quantity than the verbal, prevailing the older and the masculine sex the that having more aggressive attitudes; 4) the culture of the gender relations of the students is characterized by in the most part during shool break time  the boys and girls do not play together; and, 5) the culture of exclusion or inclusion of disabled students is characterized by the apparent good reception by their “normal” colleagues and by the participation of the majority of these in games, jokes and toys.

Author Biographies

Hugo Norberto Krug, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado em Educação Física (UFPEL); Doutor em Educação (UNICAMP/UFSM); Doutor em Ciência do Movimento Humano (UFSM); Professor Aposentado do Departamento de Metodologia do Ensino do Centro de Educação (CE) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Ex-Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado-Doutorado) do CE/UFSM; Ex-Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (Mestrado) do Centro de Educação Física e Desportos (CEFD) da UFSM.

Rodrigo de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta

Licenciado em Educação Física (UNICRUZ); Mestre em Ciências do Movimeno Humano (UDESC); Doutor em Ciências Médicas (UFSC); Professor do Programa de Pós-Graduação em Atenção Integral à Saúde (Mestrado) da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ); Professor dos Curso de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física da UNICRUZ.

Marilia de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta

Licenciada em Educação Física (UFPEL); Mestre em Ciência do Movimento Humano (UFSM); Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM); Professora dos Cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ).

Cassiano Telles, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciado em Educação Física (UNIFEBE); Mestre em Educação Física (UFSM); Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Professor da Faculdade de Horizontina (FAHOR).

Patric Paludett Flores, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Educação Física (UFSM); Mestre em Educação (UFSM); Doutorando em Educação Física pela Universidade Estadual de MAringá (UEM); Professor do Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR).

Published

2019-08-22

Issue

Section

Articles