“History under surveillance”: studies of memory and pedagogy of teaching of collective traumas

Authors

  • Alana de Moraes Leite Doutoranda em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco.
  • Karl Schurster Veríssimo de Sousa Leão Universidade de Pernambuco.

DOI:

https://doi.org/10.18316/dialogo.v0i45.5993

Keywords:

Memory, teaching of collective traumas, Shoah

Abstract

The main objective of the text is to analyze the studies of memory as a historical source and of its urgency in the present time. To this end, we constructed a division of memory studies into three central axes: the first, from the 1980s, with the republication of the work Collective Memory of Maurice Halbwachs and the first publication of The Places of Memory by Pierre Norra; the second and third axes, inscribed in the same context, refer to the studies of Shoah’s memory policies and globalization of memory, widely disseminated by Andreas Huyssen, and the problematization around the concept of post-memory, coined by Marianne Hirsch. We discussed the pedagogy of two museums concerned with the History of the Shoah: Yad Vashem of Israel and the United States Holocaust Memorial Museum. It is possible to notice that in the 1990s the culture of memory gains a political dimension of celebrations, which leads us to intense discussions about the role of this event in the regime of contemporary historicity and, therefore, in the present time.

Author Biographies

Alana de Moraes Leite, Doutoranda em História pela Universidade Federal Rural de Pernambuco.

Professora substituta na Universidade Estadual da Paraíba, campus I - Campina Grande, na área de Teoria da História. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Publicou o artigo “Lembrar o que todos querem esquecer: a urgência do ensino de traumas coletivos” (Revista Aquila, 2020) e “História da Historiografia do Tempo Presente: questões e debates”, juntamente com o Prof, Dr. Karl Schurster, no livro “Tempo Presente: uma história em debate” (Autografia; EDUPE, 2019), dentre outros. Vinculada ao grupo de Estudos em História Sociocultural da América Latina (GEHSCAL) - pela linha de pesquisa História do Tempo Presente. Atualmente desenvolve pesquisas na área de Ensino de História de Eventos Traumáticos, com ênfase na Shoah. E-mail: a.alanamoraes@gmail.com

Karl Schurster Veríssimo de Sousa Leão, Universidade de Pernambuco.

Professor Livre-Docente da Universidade de Pernambuco, Coordenador Acadêmico do Mestrado Profissional em Ensino de História/ProfHistoria - UPE e professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação pela mesma Universidade. Realizou o primeiro Pós Doutorado na Universidade Federal Rural de Pernambuco com período de pesquisa na Universidade Nacional de La Plata/Argentina e segundo Pós Doutorado na Universidade Livre de Berlim (2017). Doutor em História Comparada na Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ com estágio de pesquisa na Freie Universität Berlin. Organizou juntamente com Francisco Carlos Teixeira da Silva e com Francisco Eduardo Alves de Almeida a obra “Atlântico: a história de um oceano” (Civilização Brasileira), vencedora do prêmio jabuti (2º lugar em Ciências Humanas 2014), escreveu o livro infanto juvenil "Ester, uma estrela na guerra" (Autografia, 2017), dentre outros. Se dedica ao estudo comparado das ditaduras europeias das décadas de '30 e '40, da historiografia alemã contemporânea e do Ensino de História de Eventos Traumáticos. Foi bolsista do Instituto Yad Vashem em Jerusalém/Israel (2014) onde desenvolve pesquisa sobre a memória do Holocausto, recebendo nova bolsa de estudos em 2018. E-mail: karl.schurster@gmail.com

Published

2020-12-23

Issue

Section

Articles