Specificities of assets and strategic alliances in Brazilian pharmaceutical sector

Authors

  • Tatiane Silva Tavares Maia Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Manuel Anibal Silva Portugal Vasconcelos Ferreira Professor na UNINOVE - Universidade Nove de Julho, no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração, São Paulo, Brasil.
  • Fabricio Simplicio Maia Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.15.4

Keywords:

Governance, strategy, transaction attributes

Abstract

Although the literature on strategic alliances has gained space in the researchers schedule, there is no consensus on the relationship of the attributes of the transaction in the formation of strategic alliances. Considering the existence of a gap in this relationship, the study aims to analyze the influence of asset specificity in the formation of strategic alliances. This is a descriptive research, developed based on secondary data. Was tested a hypotheses set relating to specific assets and alliances. Data were collected on 1,353 inserts for medicines registered in the Electronic Register of ANVISA. The study results suggest evidence consistent with the hypotheses, demonstrating the influence (P < 0.05) of specific assets such as shape, category and prescription medications on alliances. Conclude that the specific pharmaceutical drug form, regulatory category and medical prescription favor the existence of strategic alliances with different intensities.

Author Biographies

Tatiane Silva Tavares Maia, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorado em Administração pela Universidade Nove de Julho. Mestrado e Graduação em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Atualmente é professora do curso de Administração na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

 

Manuel Anibal Silva Portugal Vasconcelos Ferreira, Professor na UNINOVE - Universidade Nove de Julho, no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração, São Paulo, Brasil.

Pós-doutorando na Faculdade de Economia e Administração/Universidade de São Paulo. Doutorado em Business Administration pela David Eccles School of Business da Universidade de Utah, EUA, (equivalência pela U. de Coimbra, Portugal e validação pela FEA/USP, Brasil) (Fulbright Scholar), MBA e Mestrado pela Universidade Católica Portuguesa (Lisboa) e Licenciado em Economia pela Universidade de Coimbra. Atualmente é professor na Universidade Nove de Julho, no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração.

 

 

Fabricio Simplicio Maia, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professor Doutor do Curso de Administração na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Campus Paranaíba - MS

Doutor em Administração pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mestre em Agronegócios pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e Graduado em Administração pela Universidade Federal de Lavras. Atualmente é professor do curso de Administração na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Published

2015-07-06

Issue

Section

Articles