Postgraduate education in the development of professional competences: an analysis in master's students in the areas of human sciences and applied social sciences

Authors

  • Katiuscia Schiemer Vargas Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)
  • Laura Alves Scherer Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)
  • Isabel Bohrer Scherer Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Márcia Zampieri Grohmann Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.15.5

Keywords:

Professional competences, postgraduate, master degree

Abstract

The aim of this paper is to understand the impact of postgraduate (Master) in the development and acquisition of professional skills. This is a qualitative and descriptive study with master's students in the areas of Humanities and Social Sciences. Semi-structured interviews were conducted, based on the theoretical model of professional skills of Fleury and Fleury (2007): know how to act, know mobilize resources, know to communicate, know to learn, know to engage and to commit, knowing take responsibility and have strategic vision. The results highlight that the masters of applied social sciences, in general, all the skills were developed during the master. While the masters of the Human Sciences have been developed by all, only two skills, know to communicate and know to learn. In this sense, these two skills were developed by all surveyed, highlighting the importance of communication and the ability to review mental models, contributing to one of the master's purposes, which is acting as a teacher. Note also that emerged the importance of knowing how to relate as a competence for the professional teacher and the general masters consider the master as a way to improve the knowledge through the theoretical framework, but at the same time, realize a disabled relation to practical activity.

Author Biographies

Katiuscia Schiemer Vargas, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Professora Assistente no Curso de Administração da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Doutoranda em Administração na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bacharel em Administração pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ).

Laura Alves Scherer, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Mestre em Administração (2013), na linha de pesquisa Organizações, Estruturas e Pessoas, pela Universidade Federal de Santa Maria; MBA em Recursos Humanos e Marketing (2012) e Bacharel em Administração - Habilitação em Comércio Exterior (2009) pela Faculdade Metodista de Santa Maria. Professora Assistente na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) - Campus Santana do Livramento

Isabel Bohrer Scherer, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Bacharela em Letras/Português pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Imaculada Conceição (1987). Especialista MBA em Gestão de Recursos Humanos (2009). Mestra em Administração na linha de Pesquisa Organizações, Estruturas e Pessoas, pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria (2013). Tutora a distância do Curso de Especialização em Gestão Pública Municipal UFSM/UAB.

Márcia Zampieri Grohmann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutorado em Engenharia de Produção e Sistemas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), na linha de pesquisa de Gestão de Negócios. Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2015-07-06

Issue

Section

Articles