Corporate volunteering: reasons for worker participation under analysis

Authors

  • Priscila Dias Rabelo de Lima Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Fabiula Meneguete Vides da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Elisabete Stradiotto Siqueira Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Erlaine Binotto Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

DOI:

https://doi.org/10.18316/2316-5537.16.32

Keywords:

Volunteering, motivation, personality, altruism, selfishness

Abstract

Corporate Volunteer Program (CVP) is a social responsibility tool that integrates organization and local community (MAGALHÃES; FERREIRA, 2014). The decision of the employee in becoming a volunteer is, in its essence, the motivation that drives the person to act to satisfy a need (BERGAMINI, 1997). Analyze and understand this phenomenon is relevant to the management of CVPs, because it allows a better understanding of the volunteers’ behavior and consequent challenges faced by programs’ managers. The goal of this study is to identify the employees’ reasons of entrance and permanence in corporate volunteer performed by a construction company located in Paraná State. The research is qualitative with a descriptive approach, based on the interview of seven volunteer employees. Data was composed by a documentary research and semi-structured interviews. Documents related to CVP were analyzed to understand the planning, program disclosure, recruitment and retention of volunteers. It was possible to identify that, initially, altruism, meaning the desire to develop the community, is what motivates volunteers to act to support social benefits. However, selfish reasons, personal and professional growth, are also critical for entry into CVP. Another aspect that considerably influences the permanence of the employee as a volunteer is the recognition of the organization of voluntary work.

Author Biographies

Priscila Dias Rabelo de Lima, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Graduada em Administração pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Cursando MBA em Gerenciamento de Projeto pela Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). Atua como consultora de vendas na empresa Londrichapas Comércio de Alumínio Endereço Postal: Rua Bruno Próspero Parolari, 481 - Bairro: Alpes 2 - Londrina-PR - CEP 86.075-010. E-mail: priscila@londrichapas.com.br

Fabiula Meneguete Vides da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua como docente na Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Elisabete Stradiotto Siqueira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Gradada em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Atua como docente na Universidade Federal Rural do Semiárido (UFERSA).Professora do Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade da Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Erlaine Binotto, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Doutora e Mestre em Agronegócios pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Fundamentos Teórico Metodológicos de Ensino pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ). Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atua como docente na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).Professora do Programa de Pós-Graduação em Agronegócios da Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Published

2016-11-09

Issue

Section

Articles