This article is part of ongoing research and problematizes the Base Curriculum Framework of the Territory of Santa Catarina, referring to the final years of elementary school in its discourses on sexuality. It relies on post-structuralism with Foucault, 1
Keywords:
teoria queer, currículo, análise do discursoAbstract
This article is part of ongoing research and problematizes the Base Curriculum Framework of the Territory of Santa Catarina, referring to the final years of elementary school in its discourses on sexuality. It relies on post-structuralism with Foucault, 1969; Silva, 2011; Corazza, 2001; Louro, 2004 and Butler, 2019 and highlights, with queer theory, the discourse of the curriculum on two axes: victims of LGBTphobia or participants in social movements.
References
ARRUDA, Bruna B.; CAMPOS, Rosania. Igualdade de gênero na BNCC para a educação infantil. Revista Profissão Docente, v. 23, n. 48, p. 1-27, 2023. https://doi.org/10.31496/rpd.v23i48.1509
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 13 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasil: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 12 ago. 2023.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discurssivos do "sexo". Crocodilo: São Paulo. Novembro, 2019.
CORAZZA, Sandra Mara. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
FOUCAULT, MIchel. A Ordem do Discurso. Aula inaugural no College de France. Pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola: 1996.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MINISTÉRIO da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em 12 ago. 2023.
MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
POULOT, Dominique. Uma história do patrimônio no Ocidente, séculos XVIII - XXI: do monumento aos valores. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
SANTA CATARINA. Secretaria do Estado de Educação. Currículo base da educação infantil e do ensino fundamental do território catarinense. Florianópolis: Secretaria do Estado de Educação, 2019. Disponível em: https://uaw.com.br/pagflip/pdf.php?pag=portifolio&cod=35. Acesso em: 12 ago. 2023.
SANTA CATARINA. Lei Complementar nº 170, de 07 de agosto de 1998. Dispõe sobre o Sistema Estadual de Educação. Florianópolis: Assembleia Legislativa de Santa Catarina, 1998. Disponível em: http://leis.alesc.sc.gov.br/html/1998/170_1998_lei_complementar.html. Acesso em 12 ago. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.