Family and Women: representations teachers and implications on gender
DOI:
https://doi.org/10.18316/1222Keywords:
Education, Family, Gender, WomanAbstract
This article presents the main results of a project conducted between 2011 and 2012 with teachers from a public school in Campo Mourão, Paraná. The purpose of the study was to investigate the role of the teachers participating in the project with regard to women and the family, having as object of study the narratives presented in the classroom and in meetings set to discuss some generational issues, quote: gender, sex and sexuality in school education. Basing on literature (BOURDIEU, 2010; LOURO, 1997, 2007) and the theoretical and methodological assumptions of Gender Studies, we present an overview of woman and family formation throughout history, observations were made in the field of performance of teachers and a study group with the same fortnight. The narratives presented which were allowed to respond on the representations made by family and female teachers of the lower grades of elementary school in the current educational context and, especially, showed that, while acknowledging that the sexual division of labor hierarchical relations between genders, the teachers still legitimize the subordinate position of women.References
ALBORNOZ, S. (coord.). Na Condição de Mulher. Santa Cruz do Sul: Faculdades Integradas de Santa Cruz do Sul, 1985.
ARANHA, M. L. de A. Filosofia da Educação. 2ª ed. São Paulo: Moderna, 1990.
BOURDIEU, P. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
______. Pedagogias da sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes. (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 7-34.
PERROT, M. Mulheres Públicas. Tradução de Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
SAFFIOTI, H. I. B. Gênero, Patriarcado, Violência. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2004. – (Coleção Brasil Urgente).
SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, V. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
______. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SOUZA, R. F. Androcentrismo. Disponível em: <http://www.artigos.com/artigos/humanas/sociologia/androcentrismo-6724/artigo/>. Acesso em 16.08.2012.
WEEKS, J. O Corpo e a Sexualidade. In: LOURO, G. L. (org.). O Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
WORTMANN, M. L. C.; VEIGA-NETO, Alfredo. Estudos Culturais da Ciência & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.