Pesquisa de intervenção no âmbito do mestrado profissional:

interfaces do estado do conhecimento

Authors

  • Ivonete Barreto de Amorim Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18316/dilogo.v1i56.12270

Keywords:

Mestrado profissional. Pesquisa-intervenção. Produtos

Abstract

This paper has as a goal explain the relevance of intervention research in professional master’s degrees, highlighting the most relevant interfaces in the knowledge state scope. The research for data collection was made in the following sources: database Scientific Eletronic Library Online (SciELO) and in the digital collection of Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), which allow access to diverse research from periodical’s papers with national and international relevance and to dissertation and thesis from Brazilian universities. The studies used in this paper were from 2018 to 2021 and were organized in categories. It is shown with this paper how much the intervention and the products are significant and needed conditions for professional master’s degrees because through research’s varieties, independent of CAPES’s concentration area, its results give opportunity to changes and transformations in distinct context and institutions, enabling the solution of historical situated problems.

References

AMORIM, I. PURIFICAÇÃO, M. Mestrado profissional intervenção educativa e social intervenção em contextos diversos. In: ALCOFORADO, Luis, BARBOSA, Márcia Regina; COSTA, Fernandes Alves Adriana. Educação de Jovens e Adultos em diferentes tempos e espaços da vida, p.361-374, 2020.

ALMEIDA, V; SÁ, M R. Tessituras curriculares inovantes de um mestrado profissional em educação. Revista e-Curriculum: São Paulo, v. 19, n. 2, p. 938-960, abr./jun., 2021.

ANDRÉ, M.; PRINCEPE, L. O lugar da pesquisa no mestrado profissional em educação. Educar em Revista: Curitiba, Brasil, n. 63, p. 103-117, jan./mar. 2017.

AVANZI, M R; STRIEDER, R B; MACHADO, P. Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da UNB: Reflexões Sobre a Formação de Professores-Pesquisadores. Investigações em Ensino de Ciências – V26 (2), agosto, pp. 17-31, 2021.

BRASIL. Ministerio de Educación. Coordinación de Formación del Personal de Nivel Superior. Ordenanza Normativa n. 47 del 17 de octubre de 1995. Disponible en: http://www.fnmp.org.br/documentos/portaria-no-47-17-outubro-1995.pdf. [10 de septiembre de 2020].

BRASIL. Ministerio de Educación. Coordinación de Formación del Personal de Nivel Superior. Ordenanza Normativa n. 80 del 16 de diciembre de 1998. Disponible en: https://www.normasbrasil.com.br/norma/portaria-80-1998_181234.html [10 de septiembre de 2020].

BRASIL. Ministerio de Educación. Coordinación de Formación del Personal de Nivel Superior. Ordenanza Normativa n.o 60 del 20 de marzo de 2019a. Disponible en: https://anup.org.br/legislacao/portaria-no-60-de-20-de-marco-de-2019/ [10 de septiembre de 2020].

BRASIL. Ministerio de Educación. Consejo Nacional de Educación. Dictamen CNE/CES n.º 79/2002 del 12 de marzo de 2002. Consulta sobre titulación de programa máster profesional. Disponible en: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2002/pces079_02.pdf [10 de septiembre 2020].

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Portugal. 2016.

BRITO, J E. Desafios e perspectivas da metodologia de pesquisa num curso de mestrado profissional, Educação em Revista: Belo Horizonte, v.36, e223613, 2020.

CASTORIADIS, C. Sujeito e Verdade no Mundo Social e Histórico. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira. 2007.

_______________, C. As encruzilhadas do labirinto III: o mundo fragmentado. Tradução de Rosa Maria Boaventura. Rio de Janeiro: Paz e Terra.1992.

_______________, C. A instituição imaginária da sociedade. Tradução de Guy Reynaud. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1982.

COSTA, D.; GHISLENI, A C. A Pesquisa-Intervenção no Mestrado Profissional e suas possibilidades Metodológicas, Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e79785, 2021 15, 2021.

FERREIRA, N. As pesquisas denominadas “ESTADO DA ARTE”. Educação & Sociedade, ano XXIII, nº 79, agosto. 2002.

FICHER, T. Documentos e Debates: Documento - Sobre Maestria, Profissionalização e Artesanato Intelectual Disponível em: http://www.anpad.org.br/rac. RAC, Curitiba, v. 14, n. 2, p. 353-359, Mar./Abr. 2010.

FICHER, T. Mestrado profissional como prática acadêmica. Revista Brasileira de Pós-graduação, v. 2, n. 4, p. 24-29, jul 2005. Disponível em: zhttp://www2.CAPES.gov.br/rbpg/portal/conteudo/10/Sumario_n4.htm> Acesso em: 15 set.

-Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2020.

FREIRE, P. Conscientização, teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Moraes. 1980.

GONZAGA, G. R.; PAIVA; D. C.; EICHLE, M. L. Desafios e perspectivas atuais na formação do professor de química: expectativas sobre o mestrado profissional em química em rede nacional (PROFQUI). Quim. Nova, Vol. 43, No. 4, 493-505. 2020.

MALHEIROS, T. F, et al. Desafios e aprendizados do Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais. Revista NUPEM: Campo Mourão, v. 12, n. 27, p. 300-318, set./dez. 2020.

SARAIVA, A M; STARLING, C.; OLIVEIRA, J. Pesquisa e Formação Docente no Contexto do Mestrado Profissional em Educação. Revista Devir Educação: Lavras, vol.2, n.4, p.126-148 jul./dez. 2020.

SAVEGNAGO, C, et al. Produtos de um mestrado profissional na área da educação: um estado do conhecimento. Regae: Rev. Gest. Aval. Educ: Santa Maria v. 9 n. 18 Pub. Contínua, p. 1-14. 2020.

SOUSA, M C; ZANON, D. Formação de professores no contexto do mestrado profissional em educação da UFSCar. Revista Devir Educação, Lavras, vol.2, n.4, p.104-125 jul./dez. 2020.

SOUZA, T; BELIZÁRIO, V A; FERREIRA, H. M. Caderno pedagógico como produto educacional do Mestrado Profissional em Educação: contribuições para a formação docente. Revista Devir Educação: Lavras, vol.5, n2., p.31-48 jul./dez. 2021.

ZWIEREWICZ, M; ZANOL, A, HORN, M. Desafios e possibilidades da formação docente em pesquisas com intervenção no mestrado profissional. Revista Devir Educação, Lavras, vol.2, n.4, p.232-250 jul./dez. 2020.

Published

2025-03-07

Issue

Section

Articles