Clinical psychopedagogical experience gathering: possibilities application of portage inventory worked on kinds with authist spectrum transtorn

Authors

  • Cristina Martins Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
  • Gilca Lucena Kortmann Centro Universitário La Salle (UNILASALLE-CANOAS)

DOI:

https://doi.org/10.18316/1716

Keywords:

Clinical Psychopedagogy, Autism Spectrum Disorder, Operational Portage Inventory

Abstract

The dynamism of the current society brings forward social, economical and cultural changes. Therewith, the school failure problem takes place, originating the demand for capable professionals to work in that area. So the clinical psychopedagogy – in a systemic approach - searches new possibilities of tools to assess the learning process, for the purpose of improving diagnosis and intervention. In that way, the Operational Portage Inventory (OPI) stands out and it is aimed to elucidate if the early stimulation can be promoted by its use in a systemic psychopedagogy approach, when the individual is stricken with Autism Spectrum Disorder. A delimitation of the clinical psychopedagogical experience was made, using the qualitative research for the case study. Regarding the sampling, it was chosen a two years old male individual, treated weekly in a private clinic. In the end, satisfying results were shown with the use of the OPI in a systemic psychopedagogic approach concerning the early stimulation.

Author Biographies

Cristina Martins, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Acadêmica do Mestrado em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional e licenciada em Computação pelo Centro Universitário La Salle (UNILASALLE). E-mail: cristina.martins@acad.pucrs.br

Gilca Lucena Kortmann, Centro Universitário La Salle (UNILASALLE-CANOAS)

Professora e coordenadora da pós-graduação em Psicopedagogia do Centro Universitário La Salle, e professora do Mestrado em Saúde e Desenvolvimento Humano do UNILASALLE. Graduação em Letras (Português-Ingles) pelas Faculdades Unidas de Bage (1981), Mestrado (1997) e Doutorado (2009) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). E-mail: gilca@unilasalle.edu.br

Published

2015-04-27

Issue

Section

Articles