A utilização de tecnologias como forma de ampliar o espaço e tempo de sala de aula no Ensino Superior
DOI:
https://doi.org/10.18316/180Abstract
A adoção de Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) e/ou Tecnologias Digitais Virtuais (TDVs) frequentemente fazem parte da pauta de discussões pedagógicas. Tais tecnologias podem tanto ser utilizadas em laboratórios de ensino durante aulas presenciais, quanto em outros espaços e momentos conforme a conveniência dos alunos. Entende-se que várias ferramentas computacionais, principalmente as ferramentas colaborativas de Internet que usualmente são denominadas de Web 2.0, podem potencialmente ampliar a interação através do ciberespaço contribuindo para uma aprendizagem mais eficaz e significativa. Este texto se propõe a discutir desafios e oportunidades do uso dessas tecnologias no Ensino Superior.
Palavras chaves: Educação; tecnologias da informação e comunicação; educação a distância; cibercultura.
Abstract
Adoptions of Information and Communication Technologies and/or Virtual Digital Technologies are a recurrent theme during pedagogical discussions. Such technologies can be use in educational laboratories during classes, as well as in other spaces and moments as decided by students. We consider that several computational tools, mainly the collaborative Internet tools which are usually called Web 2.0, has potential to increase interaction through cyberspace, which can help effective and meaningful education. This text aims at discussing challenges and opportunities related to the use of such technologies in Higher Education.
Keywords: Education; information and communication technologies; distance learning; cyberculture.
Downloads
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.