A inclusão digital da Escola ou a inclusão da Escola na cultura digital?
DOI:
https://doi.org/10.18316/188Keywords:
Inclusão Digital, Projetos de Aprendizagem, Aprendizagem em rede, Informática na Educação, Paradigma Educacional ConstrutivistaAbstract
Neste artigo, apresentamos uma discussão sobre a inclusão da escola na cultura digital. A partir de uma concepção construtivista de conhecimento, ao explorar os conceitos de cibercultura e aprendizagem em rede, afirmamos que tal inclusão ocorre mediante a uma mudança de paradigma educacional. Sendo assim, a utilização das TICs deve ter a função de enriquecer o ambiente escolar e de favorecer as trocas entre os educandos. Nesse contexto, a utilização da metodologia de projetos de aprendizagem surge como uma alternativa para tal inclusão. Para elucidar tais ideias, apresentamos o relato de experiência sobre o Projeto Interdisciplinar de Pesquisa e Aprendizagem (PIPA), que ocorre desde 2010, na escola La Salle Pão dos Pobres.
Palavras-chave: Inclusão Digital; Projetos de Aprendizagem; Aprendizagem em rede; Informática na Educação; Paradigma Educacional Construtivista.
Abstract
In this paper we discuss the inclusion of schools in the digital culture. From a constructivist conception of knowledge, to explore the concepts of cyber culture and network learning, we affirm that such inclusion occurs through a change of educational paradigm. In this way the use of TICs should enrich the school environment and enable exchanges between students. To elucidate these ideas, we present a experience report on the development of the Interdisciplinary Project for Research and Learning (PIPA) which has been occurring at the La Salle Pão dos Pobres school since 2010.
Keywords: Digital Inclusion. Learning Projects. Network Learning. Informatics in education. Constructivist Educational Paradigm.Downloads
Issue
Section
License
Authors who submit their manuscripts to be published in this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of work and recognition of its initial publication in this journal.
- By virtue of the articles appearing in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and non-commercial.